Onsdag offentliggjorde Petter Northug at han skal stå utenfor landslaget og trene på egenhånd frem mot sesongstart.
Northug har de siste årene vært skilandslagets desidert største sponsormagnet både i og utenfor langrennssporet, og forbundet har i dag fem hovedsponsorer med rettigheter til å bruke Northug i markedsføringen:
Aker, Norsk Tipping, NorEngros, SPAR og BDO.
Kan bli sponsorkonflikt
NRK.no har vært i kontakt med alle sponsorene, og samtlige unntatt matvarekjeden SPAR er klare på at de ønsker å fortsette støtten.
TV 2 har tidligere meldt at matvarekjeden COOP står klar med et milliontilbud til langrennsstjernen.
Etter det NRK.no erfarer kan avtalen få en varighet på mellom fire og ti år, og den kan bli verdt opp mot 20 millioner kroner i året.
Dermed kan COOP ende opp med å stjele eksponering fra den samme målgruppen som konkurrenten SPAR.
Martin Munthe-Kaas, markedssjef i SPAR, har følgende kommentar til at Petter Northug nå vil stå utenfor landslaget.
– SPAR er stolt sponsor av skilandslaget og deres flotte utøvere. Utover det har vi ingen kommentar, sier Munthe-Kaas til NRK.no.
Han vil ikke kommentere hvordan en eventuell Northug-avtale med COOP går utover et samarbeid med SPAR.
– Sponser hele laget
De fire resterende hovedsponsorene stiller seg utelukkende positiv til et videre samarbeid.
Flere sponsorer påpeker at de fortsatt får eksponering når Northug deltar i konkurranser.
– Petter har valgt å stå utenfor landslaget, men Aker er med på laget videre. Vi er en stolt sponsor av landslaget og fellesskapet, og det var dét som var utgangspunktet da vi inngikk avtalen. Det gjelder fortsatt, sier kommunikasjonsdirektør Atle Kigen i Aker ASA til NRK.no.
Avtalen ble inngått før 2010-11-sesongen og er verdt 60 millioner kroner frem til OL i 2014, ifølge NTB.
– Ble dere skuffet da Northug trakk seg?
– Det er Petter sitt valg, og for vår avtale med skiforbundet betyr det ingenting. Vi er en del av fellesskapet i norsk langrenn, og vi ser frem til videre samarbeid.
Kommunikasjonsdirektør Einar Busterud i Norsk Tipping påpeker at Petter Northug fortsatt vil være forpliktet til forbundets sponsorer når han konkurrerer.
– Vi har en avtale med skilandslaget, og den er ikke knyttet opp til enkeltutøvere, sier Busterud.
– Det er jo slik at han skal gå på landslaget i konkurranser, og da må han jo gå med de symbolene Norsk Tipping har avtalefestet, legger han til.
Espen Sørhaug, salgs- og markedssjef i NorEngros, sier at de gjerne skulle hatt Northug med videre, men at bruddet ikke får noen konsekvenser for sponsoravtalen.
– Nei, det er ikke interessant heller. Det er ikke noen tvil om at Northug har gjort fantastiske ting for landslaget, men vi har brukt sponsoratet veldig mye internt, og da har laget vært viktigst, sier Sørhaug.
Markedssjef Kristine Skeie i BDO opplyser at revisjonsvirksomheten også har en privatavtale med Northug som sikrer profilering også utenfor konkurranser.
– Men i avtalen med skiforbundet handler det ikke om individer. Der er flere av verdens beste langrennsløpere. Landslaget står for verdier som vi liker å forbinde oss med, og verdiene er der med eller uten Northug, sier Skeie.
Stor sponsorvekst
Bernt Halvard Oldenskog er kommersiell leder for langrenn i skiforbundet.
Han sier at samtlige avtaler med sponsorene er langsiktige avtaler uten klausuler.
– Den første avtalen går ut etter OL-sesongen. Ingen av våre partnere har klausuler om at navngitte enkeltutøvere må være med på laget. Kundene våre sier at de er interessert i laget og ikke enkeltutøvere.
I 2009 hadde langrennslandslaget vel 20 millioner kroner i sponsorinntekter. I dag er det mellom 60 og 70 millioner kroner.
Langrennssjef Åge Skinstad mener det er umulig å si hvor stor ære Petter Northug skal ha for det.
– Det er umulig å si hva Northug har hatt å si for det økonomiske. Jeg tror at den totale interessen ikke er veldig avhengig av enkeltpersoner, sier Skinstad.
– Så stjernen Northug har ikke hatt noen effekt på inntektene?
– Det sier jeg ikke. Vi er et lag med 24 utøvere, og det er laget og det vi har gjort sammen som har ført til inntektsøkningen. I tillegg har den klart økte interessen fra befolkningen bidratt til det, sier Skinstad.