I sendingen foran kampen mellom Sevilla og Molde ble det sendt reklame for det utenlandske spillselskapet Come on.
Det var Ullevaal Media Center (UMC), som er eid av Norges Fotballforbund (NFF) og Norsk Toppfotball (NTF), som sto for produksjonen av sendingen til Europa League-oppgjøret.
Samtidig som NFF er sterkt imot at utenlandske spillselskaper sender reklame på norske TV-skjermer, produserte deres eget selskap en sending hvor de visste at det ville bli sendt slik reklame.
– Jeg skulle absolutt sett for meg at Norges Fotballforbunds gjennom sitt produkssjonsselskap ikke sendte den type reklame, sier administrerende direktør i Norsk Tipping, Torbjørn Almlid.
Britisk lov som gjelder
– Vi er kritiske til det fordi man på den måten omgår intensjoner i norsk lov om å sende reklame for utenlandske spillselskaper, legger Almlid til.
Amlid så ikke kampen, men sier Norsk Tipping prinsipielt er imot all reklame for utenlandske spillselskaper.
I dag er det ikke lov å reklamere for å utenlandske spillselskap, men lov til å produsere sendinger hvor de sender reklame, ifølge markedssjef i Come on i Norge, Stian Røsvik Bjørstad.
– Det er britisk lov og AMT-direktivet som gjelder for den sendingen mellom Sevilla og Molde. Hvem som produserer spiller da ingen rolle for oss, sier Bjørstad.
Har ikke satt begrensninger for Europa League
NFF har satt begrensninger på reklame for internasjonale spillselskaper når det gjelder Tippeligaen og landskampene. Det har det ikke gjort i tilfellet med Europa League, som også vises på norske skjermer.
Det er blant annet fordi UEFA sitter på rettighetene, som gjør det vanskeligere å påvirke, ifølge dem selv. Produksjonsselskapet mener det ikke er problematisk.
– Vi produserer sendingene, men har ikke innflytelse på hva som sendes av reklame, sier Svein Graff, som er administrerende direktør for produksjonsselskapet.
– Men kunne dere ikke la være å produsere sendingen når dere vet at det er reklame for utenlandske spillselskap?
– Det hadde blitt sendt reklame for utenlandske bettingselskaper uavhengig av hvem som produserte sendingene, sier Graff.
NFF: – Vi kontrollererer ikke dette
NFF sier det ikke er norsk fotballs rolle å bestemme hva en TV-kanal fyller sine reklameflater med.
NFF og UMC erkjenner at de kunne latt være å produsere sendingen, men valgte å gjøre det av rene forretningsmessige grunner.
– Er det greit at et selskap eid av NFF produserer sendinger hvor det er reklame for utenlandske spillselskaper?
– Det må ikke glemmes at det hadde blitt sendt reklame for utenlandske spillselskaper uavhengig av om UMC eller andre står for produksjonen.
– Det igjen viser at nøkkelen for å løse disse utfordringene ikke ligger hos NFF, selv om dette er komplisert, sier kommunikasjonssjef Yngve Haavik.