Det var på en av fredagens fartsprøve at det virkelig ble dramatisk for Solberg. Han skrenset inn i en bro, og et stålrør fra broen spiddet bilen og traff en oljekanne.
Deretter ble oljen antent av de glohete bremseskivene, og i løpet av sekunder sto bilen i full brann.
– Det var dramatisk. Jeg kom sideveis, og traff en bru. Så kom det et stålrør tvers gjennom bilen, og tok av hele baklokket. Så begynte det å brenne, for baki lå det ei oljekanne, sier Henning Solberg til NRK.
– Griseflaks
Dette skjedde mens Henning Solberg og kartleser Ilka Minor satt inne i bilen.
Til tross for at de er festet godt med åttepunkts seler, klarte makkerparet å kaste seg ut så raskt som overhodet mulig.
– Vi hadde griseflaks som kom oss unna. Dette kunne gått virkelig ille, sier Solberg til NRK.
– Shit altså. Stålrøret traff nesten meg. Så dette her var nære på, fortsetter han.
Fikk slukkehjelp
Dramaet utspant seg like ved målgang, og det berget bilen sånn noenlunde. Med bare ett brannslukningsapparat slet Solberg og Minor med å få kontroll på brannen, men ved hjelp av to konkurrenter som kom ilende til med sine apparater, fikk de dempet flammene.
– Jeg var ved mål, så vi hadde tre brannslukkere i nærheten. Ellers hadde bilen brent opp. Jeg hadde en brannslukker i bilen, og jeg hadde ikke hatt sjans med bare den, sier Solberg.
Solberg bil ser ikke ut etter brannen, og stålrøret ødela støtdemperne. I tillegg er mye elektronikk ødelagt.
Les også: Petter Solberg kan få superteam i ryggen
Saken fortsetter under bildet!
Likevel kjører han de fire siste fartsprøvene fredag, for så å få fikset mest mulig til morgendagens strabaser.
Solberg fikk tidsstraff for å komme for sent til den neste fartsprøven.
Etter den 4. etappen, der dramaet skjedde, lå Solberg på 8. plass,men han greide ikke fullføre.
Sterkt opphenting av Petter
Broren Petter Solberg hadde en langt bedre dag. Feil med turbotrykket sendte ham i fritt fall på resultatlisten, men rallykongen slo tilbake og avsluttet fredagen på annenplass.
Den norske rallystjernen vant første fartsprøve overlegent, men måtte nok en gang stri med mekaniske problemer. På annen prøve mistet spydebergmannen trykket i turboen, og med sterkt redusert motorkraft tapte Solberg 40 sekunder.
Dermed forsvant han ti plasseringer ned på resultatlisten.
Men innen neste fartsprøve stoppet nordmannen langs veien og reparerte feilen selv. Så startet opphentingen.
– Jeg skjønte ganske fort hvor feilen lå og stoppet ved første anledning for å se hvor galt det var. I verste fall kunne det ha vært hull i trykkslangen, men den var bare hoppet av. Etter å ha fått den på plass, visste jeg at alt var i orden igjen, sa
Petter Solberg til NTB.
Østberg nummer seks
Kun sjudobbelt verdensmester Sebastien Loeb greide å matche tempoet til Solberg, og endte dagen 33,2 sekunder foran.
Det betyr at Solberg starter bak Loeb på lørdagens fartsprøver, noe som kan være en fordel. Nordmannen kan da manøvrere bilen ut fra sporene til Loebs Citron, og han får også franskmannens tider å måle seg mot.
Mikko Hirvonen er treer, ytterligere 20 sekunder bak Petter Solberg. Han følges tett av Sebastien Ogier, som har vunnet de siste to VM-rundene. Mads Østberg er nummer seks, 1.04,7 minutt bak Loeb.