Solberg jakter sin 14 VM-seier og har ikke kjørt raskere siden han vant sin siste seier for snart fem år siden.
Rally Argentina er ett av VMs mest krevende rally med lange fartsprøver som går på kombinert grus og asfaltveier. Dette er spesielt for nettopp dette ralliet.
- Jeg er kjempefornøyd med dagen. Jeg har vært knallgod på grusen, men har ikke testet nok på asfalt i år og tapte tid så fort vi kom på asfalt, sa Solberg til WRC-radio etter endt dag.
- Gleder meg
- Er du fornøyd med din 400 seier på en prøve?
- Ja, ja. Det var veldig morsomt, men jeg kan love enda flere seirer denne helga, fortsetter en svært godt fornøyd med Petter Solberg.
Ikke overraskende er det ulykkesfuglen Jari-Matti Latvala som var raskest på den første dagen. Finnen er den som kjører fortest i rally denne sesongen, men med høy risiko og flere ganger i år har han kjørt ut.
- Jeg gleder meg til å være først på veien og det skal jeg være hele helga, sier Latvala.
Petter Solberg ligger på 5. plass i VM-sammendraget før Rally Argentina, men er mer optimistisk etter 3. plassen i Rally Argentina.
- Verste jeg har opplevd
I dag var 36-åringen fra Spydeberg raskest av samtlige Citroen-førere og ligger bare 18 sekunder bak lederen og over minuttet foran VM-leder Sebastien Loeb foran de to siste dagene.
Det er nå kjørt sju av i alt 18 fartsprøver i Argentina.
Mads Østberg har aldri kjørt Rally Argentina tidligere og ligger på 6. plass etter første dag, snaue tre minutter bak Latvala. Østberg er best av Stobart-førerne og var godt fornøyd med første dag.
- Dette er det verste jeg har opplevd. Dekkene var overopphetet og jeg turde ikke kjøre fortere, sa Østberg etter å kjørt over mål på den siste fartsprøven.