Det har den siste tiden, etter at Volkswagen meldte om sin satsning på Rally-VM fra neste sesong av, blitt spekulert i at Petter Solberg kan bli fabrikkfører for den tyske bilgiganten.
Når NRK konfronterer Solberg med dette før dredagens fartsprøver i Rally Sardinia, sier han:
– Jeg kjører Citröen nå, og har samarbeid med Citröen, og thats it.
Les også: Petter Solberg vant shakedown
Blir fabrikkfører i Citröen?
På spørsmål om han dermed avskriver at han kjører for Volkswagen neste år, letter Norges beste rallykjører imidlertid litt på sløret.
– Plutselig sitter jeg kanskje i fabrikksete hvis Loeb slutter. Det kan være en enda større realitet. Men så klart: alt er mulig, og jeg har fortsatt mange drømmer.
Med andre ord, både Volkswagen og Citröen er høyaktuelle.
Loeb har syv ganger vunner Rally-VM, men har tidligere signalisert at inneværende sesong blir hans siste. Dermed åpner det seg sannsynligvis en ledig plass som fabrikkfører for Citröen.
Enorm forskjell
Solberg har de to siste sesongene drevet sitt eget private lag, og kjører Citröen. Det er samme merke som Loeb og Sebastien Ogier, men de to franske sjåførene har såkalt fabrikksete. Det medfører et enormt mye større støtteapparat - slik Solberg hadde da han kjørte for Subaru, og blant annet ble verdensmester i 2003.
Det er en hverdag som fabrikkfører han nå kan få - fra og med neste sesong.
– Jeg hadde det kjempebra i Subaru. Da har du liksom 250 mann med deg. Doktorer, massører og fysioterapeuter tar vare på deg og slike ting. Nå er vi jo 14-15 mann, sier Solberg.
– Likevel går det kjempebra. Jeg jobber veldig tett med sponsorene, og jeg føler jeg har klart å motbevise påstandene til de som sa at det ikke var mulig med et så lite budsjett ved å sette oss enormt høye mål. Men så klart, et fabrikksteam er et fabrikksteam. Det er stor forskjell.