– Det er stort. Loeb er den beste rallyføreren noensinne, kanskje den beste i motorsport, sier Østberg til NRK.no.
27-åringen har vært gjennom lange forhandlinger med Citröen denne høsten, men nå er det endelig klart at han får en ny sesong med bilgiganten. Nordmannen skal kjøre for det nye bilmerket DS, siden Citröen og DS splittes og blir to merker fra neste år.
Men avtalen med eierkonsernet PSA er mer eller mindre lik den forrige.
– Det er full sesong i teamet. Det er i utgangspunktet alle løpene, men i noen løp kan de (DS) hente inn en spesialist på asfalt. Da kjører jeg i tilfelle en tredjebil, sier Østberg, som også neste sesong blir lagkamerat med Kris Meeke.
Østberg forklarer at han blant annet forhandlet om de økonomiske betingelsene, men 27-åringen ønsker ikke å kommentere beløp.
– Ekstra gøy
NRK.no møter østfoldingen på gokart-senteret på Alnabru. Etter å ha startet med motocross som fireåring, begynte han å konkurrere i gokart fra han var ti. Den store barndomsdrømmen gikk i oppfyllelse da han signerte den første kontrakten med Citröen i fjor.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Denne sesongen venter det nok en godbit: Nemlig samarbeid med motorsport-legenden Sebastien Loeb.
Loeb gikk ut av rallysirkuset i 2013, men 40-åringen kjører fortsatt for Citröen i Touring Cars. Franskmannen gjør nå et kort comeback i Rally Monte Carlo kommende sesong.
– Jeg var utrolig stolt over å komme inn i teamet han har kjørt i, og nå blir det ekstra gøy å kjøre med ham i et VM-løp, sier Østberg.
Utvikler bilen – kopierer målet
Volkswagen har vært i en egen klasse de siste årene, og teamet tapetserte VM-pallen da Østberg endte på 5.-plass denne sesongen.
Nå tror nordmannen at det er mulig å nærme seg stormakten.
– Vi begynte å jobbe med neste års bil allerede i juni, og jeg har akkurat hatt en ny utviklingstest nå. Vi kommer fremover med nye deler fra Mexico, så vi vil ha en helt ny oppgradering av utseende og aerodynamikk. Det er et stort og bra steg mot de beste, sier Østberg, som igjen har som mål å komme på pallen i VM.
– Det er mange ting som gikk galt i år, og det må jeg lære av. Det er like mye min feil som teamets feil.
Første sjanse til å rette opp feilene blir altså under Rally Monte Carlo i januar.
Da får han også dra nytte av Sebastien Loeb.