– Det har vært en ekstremt lang reise med mange nedturer og oppturer, sier rallyføreren.
Norges nye rallystjerne har kommet hjem til Monaco etter karrierens første VM-seier.
På telefon i bilen på vei gjennom fyrstedømmet forteller han NRK om reisen fra den dagen han satte seg målet om å vinne en VM-runde frem til han på søndag endelig sto øverst på pallen og tårene trillet i Spania.
– Jeg har alltid hatt lyst til å prøve og bli best i en idrett og da jeg fant min idrett var egentlig målet satt fra dag én, sier han.
Ødela knærne
Det hele startet en vinterdag i 2005 på en islagt innsjø utenfor Dagali øverst i Numedal.
Den da 16 år gamle Mikkelsen gikk på alpinlinja på Norges Toppidrettsgymnas, men hadde ødelagt knærne og måtte finne på noe annet mens de andre var i bakken.
Da han til slutt fikk kjøre en sliten rallybil på isen, var han solgt til en ny idrett.
– Fy fader dette var gøy. Dette vil jeg prøve, tenkte jeg da, sier Andreas Mikkelsen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Millionsatsing
Der og da lå alt til rette for en storsatsing siden faren sponset han med millioner. Mikkelsen reiste til Wales, hvor 17-åringer får sertifikat, og i november 2006 ble han tidenes yngste deltaker i en VM-runde i rally.
– Med den satsingen som faren til Andreas satte i gang, kjørte Andreas bil fire til fem ganger i uka. Det er helt unikt i verdenssammenheng. De hadde et budsjett på mange, mange millioner kroner, sier ekspertkommentator for motorsport i Viasat Atle Gulbrandsen før han legger til:
– Men så viste det seg at det ikke skulle vare evig.
Studier
Da finanskrisen kom høsten 2008, bråstoppet nemlig karrieren til Mikkelsen. Faren hadde ikke lengre mulighet til å sponse sønnen og den unge rallyføreren mistet alt.
– Da jula kom sto jeg uten bil, uten team og uten en eneste krone i banken. Jeg hadde ingenting, sier han.
Faren ville at sønnen skulle begynne å studere, men Mikkelsen nektet å gi opp rallykarrieren.
– Jeg følte jeg hadde noe i denne sporten å gjøre, men skjønte at det kom til å bli ekstremt vanskelig, sier han.
Det eneste han ønsket på daværende tidspunkt var å kjøre en eller annen bil. Han trengte ingen sprek bil, han ville bare kjøre. Han forsøkte å skaffe noen tusenlapper for å kjøre den billigste rallyklassen Volvo Original, men heller ikke det klarte han.
«Kongsvinger-måten»
Hjelpen kom til slutt fra Kongsvinger hvor rallyentusiast Erik Veiby hadde fått med seg talentet til Mikkelsen.
– Andreas kom til meg i romjula 2008 og da ble vi enige om å satse. Men vi skal gjøre det på «Kongsvinger-måten» sa jeg, forteller Veiby.
Det vil si at han hadde én betingelse til Mikkelsen:
Mikkelsen måtte begynne på nytt for å bevise at han virkelig hadde et talent og ikke bare kjørte fort fordi han hadde hatt råd til de beste bilene.
– Erik reddet karrieren min, sier Mikkelsen i dag.
Det året kjørte Mikkelsen bare i Norge, men han imponerte. Han vant mer eller mindre alt han stilte opp i og fikk tilbake troen på drømmen.
Dødsulykke
Men så tok karrieren, og ikke minst livet, plutselig en ny vending.
Under et løp i Larvik høsten 2009 opplevde da 20 år gamle Mikkelsen alle rallyføreres mareritt. Han kjørte på en ti år gammel jente som døde. Mikkelsen kunne ikke klandres for ulykken, men der og da ble både rally og tanken på en VM-seier lite viktig.
Han måtte ta en pause fra rallysirkuset.
– Det var en veldig tung tid, men heldigvs fikk jeg god hjelp av foreldrene til Elise for å komme meg tilbake.
Nå kjører Andreas Mikkelsen med Elise Bø Kvernsmyrs navn på hjelmen.
Hjelp fra England
Han kom seg etter hvert på hjulene og i 2011 fikk han igjen hjelp. Denne gang fra England.
– Skoda i England bestemte seg for å velge meg, en norsk sjåfør, til å fronte den britiske rally-satsingen. Det fikk de veldig mye pepper for i England, men det var det som virkelig gjorde at jeg kom inn som fabrikkfører.
Kreftsyk kjæreste
Tilbake i internasjonal rally kjørte Mikkelsen stadig bedre, men i tankene hans surret det noe som var viktigere enn rally: Kjærestens kamp mot kreften.
Det toppet seg i år da pillene som har holdt blodkreften i sjakk, sluttet å virke. Kjæresten Margrethe Meiner (22) måtte da gjennom en benmargstransplantasjon.
Samtidig kjørte Mikkelsen rally i Argentina.
– Jeg har gått rundt med dårlig samvittighet for at jeg ikke kan være hos henne hele tiden.
– Det har vært vanskelig for både meg og henne. Jeg ønsker å være til stede så mye jeg kan, samtidig har jeg en jobb hos Volkswagen hvor 200 mennesker er avhengig av at jeg stiller opp i den bilen jeg kjører. Det har vært en fryktelig kombinasjon, sier han.
– Hvordan klarer du å holde fokus på det du skal gjøre?
– Til tider vet jeg ikke om jeg har klart det 100 prosent. Det har vært veldig, veldig tøft, i hvert fall i år, sier Mikkelsen ærlig.
– Perfekt timing
Men i helgen klarte han altså det han aldri har klart før, og det med kjæresten til stede.
I Spania var også faren og resten av familien. Der var manager Erik Veiby og alle hans viktigste støttespillere. Og på hjelmen var Elise.
– Det var så perfekt timing. Alle var der og det var en fantastisk følelse å kunne levere en seier der.
Det at seieren kom fordi den suverene lederen Sébastien Ogier overraskende krasjet seg ut av teten på siste fartsetappe, var mindre viktig.
For er det en som fortjener litt flaks nå, er det kanskje nettopp Andreas Mikkelsen.