– Det er helt tydelig at airbagen ikke tar imot for nakken, og hodet får et langt fall ned mot snøen, sier Lars Engebretsen til NRK.
Han er sjefslege ved Olympiatoppen og har akkurat studert Kitzbühel-fallet til Hannes Reichelt.
Der Aksel Lund Svindal føk rundt og landet på magen, ble Reichelt kastet over på ryggen. Airbagen utløste seg i lufta, og hodet smalt med full kraft i snøen.
– Slik det ser ut på bildene, gir airbagen et ekstra høyt fall og støt for hodet. Den risikoen øker nok med den type airbager. Men med akkurat disse airbagene har forskningen handlet om å holde ryggen stabil og sikker, sier Engebretsen.
Mangler flere svar
Reichelts smell minner om Matthias Mayers fall i Val Gardena i desember. Her rykket Det internasjonale skiforbundet (FIS) ut og mente airbagen reddet stjernen fra alvorlig skade.
- Se Mayers fall her:
Ted Ligety reagerte imidlertid umiddelbart og mente FIS løy om airbagens effekt.
Amerikaneren uttalte at utøverne «blir brukt som prøvedukker».
– Våre utøvere, i samarbeid med oss, så at det var litt tidlig å bruke dette. Og vi ser at vi fortsatt ønsker svar med tanke på nakkehøyde mot snø, stivhet og utløsermekanismer, sier Norges sportssjef Claus J. Ryste.
– Blir dere mer betenkt etter fall som Reichelts?
– Ja. Vi må få flere gode svar fra et kompetent miljø. Det ser virkelig ut som det blir økt belastning for nakken. Men det er viktig å ikke drive med synsing, og det er viktig med en utstyrsutvikling som beskytter utøveren. Men det er også viktig å ikke skynde seg for hurtig, svarer Ryste.
Fare for nakkebrudd
Årets sesong er første gang airbagen blir brukt i verdenscupen, men ingen nordmenn har prøvd den i konkurranse.
For selv om korsbåndsskadde Reichelt unnslapp hode- og nakkeskader, skyldes det tilfeldigheter og snøens hardhet, mener Engebretsen.
Han understreker at foreløpig ingen hjelm eller airbag kan sikre utøverne helt mot hodeskader, som man sjeldent ser i alpint.
– Her er man redd for brudd i nakken, virvler som ryker eller går ut av ledd. Det kan skade ryggmargen, noe som gir betydelige skader. Hvis virvler får brudd eller forskyves, kan det føre til lammelser, sier Engebretsen.
Han forklarer at det finnes airbager som beskytter nakken, men jo mer beskyttelse en airbag gir, jo mindre brukervennlig er den for alpinisten.
En stor airbag gir større luftmotstand og bremser utøveren.
– Jeg tror det er en stund til at brukervennligheten er så god at vi kan overbevise utøverne om at det er lurt å bruke den, sier Engebretsen.