– Jeg vil ikke kommentere henvendelsene Tiril har fått, men det er muligheter for Tiril å signere. Men det er også lurt å ha is i magen. Hun har akkurat etablert seg i verdenstoppen, sier markeds- og kommunikasjonssjef Gunnar Glavin Nybø i NSF.
Etter å ha konkurrert i skyggen av Tora Berger, slo Eckhoff for alvor gjennom med OL-bronse i Sotsji. Denne sesongen åpnet hun med sine første verdenscupseier, og 24-åringen er så langt den eneste norske kvinnen med pallplasseringer.
– Potensialet er veldig stort
Liv Grete Skjelbreid Poirée. Linda Grubben. Tora Berger. Nå pekes Eckhoff ut som Norges nye skiskytterdronning.
– Potensialet i Tiril er veldig stort. Muligheten for internasjonale sponsorer er store i en idrett som er så bred, sier sponsorekspert Jacob Lund.
Han drar paralleller til Marit Bjørgen og Therese Johaug, som de siste årene har fått flere tunge sponsorer i ryggen.
– De har flotte personligheter, og det samme har Tiril, og hun bedriver en idrett som blir sett av mange flere. Det er ekstra verdifullt. Det er et stort nedslagsfelt i Sentral-Europa og Øst-Europa, som sender skiskyting direkte, og da blir verdien mye større, sier Lund.
– Driver først og fremst med idrett
Eckhoff selv ønsker ikke å kommentere tilbudene annet enn at det gjelder to konkrete henvendelser.
Hun forteller at hun ikke vier den delen av karrieren mye oppmerksomhet, og foreløpig følger hun rådet fra forbundet.
– Jeg tenker faktisk ikke så mye over hva sponsorverdenen bringer. Selvfølgelig har jeg lyst på bedre sponsorer, men det er først og fremst idrett jeg driver med, sier Eckhoff.
Hvis det skulle bli akutelt med en ny avtale, vil aktøren først bli møtt av Norges Skiskytterforbund, som kvalitetssjekker bransjen og vurderer eventulle interessekonflikter med forbundets sponsorer.
Lund spår en snarlig utvikling.
– Hun slo gjennom i OL, så det er først nå hun kan begynne å kapitalisere på det hun er god på. Du må etablere navnet først, og det er hun er i ferd med å gjøre.