De norske har dominert sesongstarten i fartsdisiplinene, men i Italia ble de distansert av teten. Aksel Lund Svindal ligger an til 7. plassen når de beste kjørerne har kjørt rennet. Kjetil Jansrud er nummer 21.
– Ekstremt
Kombinasjonen av mørke lysforhold, svært høy fart og slagete løype gjorde spesielle utslag i rennet Adrien Theaux ligger an til å vinne. Aleksander Aamodt Kilde var blant de første som føyk ut. Han ble etterfulgt av en rekke løpere.
– Det er ekstremt her. Vi har holdt på et par dager her, men det var veldig vanskelig. Det var urolig og det var mangel på lys. Man ser ikke slagene og det er utrolig vanskelig å kjøre, sier Kjetil Jansrud til NRK.
Nordmennene ble blant annet distansert av Christof Innerhofer med som slepte en port etter seg i 138 kilometer i timen. Likevel ble italieneren nummer fire.
– Det kan skje. Men det er sjelden man ser det i utfor. Det var maks uheldig. Men det var hans egen feil. Han var sen på linjen og måtte bøye seg over porten. Som regel drar man bare med seg flagget. Men han er utrolig uheldig. Sannsynligvis ville han vært på pallen og kanskje vunnet rennet, sier Jansrud.
Kjente rennet i kroppen
Han mener lagkamerat Lund Svindal leverer godt etter at de har slitt på trening.
– Jeg slet her i fjor også. Vår kjørestil passer veldig dårlig her, men det skal vi ikke bruke som unnskyldning. Vi er gode nok skiløpere til å henge med. Det er skuffende, sier Jansrud.
Han kjenner at rennet er svært tungt for ryggen og kroppen.
– Det er tyngre enn Kitzbühel, litt avhengig av hvordan det er preppet der. Det dårlige lyset opplever vi ikke andre setder. Det er noe av det tøffeste jeg har kjørt i hele karrieren. Jeg er egentlig tekniker så det er egentlig rart jeg ikke presterer her, men den gang ei, sier Jansrud.
Derfor var rennet ekstremt
NRK-kommentator mener franske Adrien Theaux viser at han er den beste løperen under de ekstreme forholdene i skyggesiden av fjellet i Italia.
– Den er ekstrem på grunn av terrenget. Det er mørkt, og da trives du ikke. Og så har du ekstreme hastigheter, med fart opp til 150 km/t. Det handler litt om at dette er en bakke som er ny for alle. Den var ny i fjor. Både Østerrike og Italia har trent i bakken, så det er ikke overraskende at Innerhofer gjør det sterkt, sier Toft.