VG skriver at First House skal ha bistått NIF med både kronikkskriving og strategiarbeid.
Et av målene skal ha vært å påvirke Arbeiderpartiets landsmøte i 2011 til å endre «tippenøkkelen». Den bestemmer hvor stor andel idretten skal få av tippemidlene.
– Omfattende bruk
I dag er andelen i tippenøkkelen i ferd med å økes fra 45,5 til 64 prosent.
– Når det gjelder NIFs arbeid inn mot Arbeiderpartiets landsmøte i 2011, så startet dette med et enstemmig vedtak på NIFs ledermøte i 2010 som vedtok å arbeide for en endring av tippenøkkelen. Dette ble fanget opp som en god sak av flere av Arbeiderpartiets fylkeslag. NIFs innsats opp mot landsmøtet ble drevet fram av NIF selv, skriver assisterende generalsekretær Øystein Dale i en epost til VG.
Ifølge avisen skal PR-byrået ikke ha vært i direkte kontakt med politikerne. First House skal også ha blitt engasjert senere på året og i 2012.
Bruken beskrives av VGs kilder som omfattende. Byrået har også jobbet med Oslos OL-strategi samt generell medierådgivning de siste årene.
Forteller om bruken onsdag
Idrettsforbundet vil ikke fortelle hvor lenge samarbeidet har vart, men VGs kilder hevder altså at det strekker seg minst tre år tilbake i tid - noe som i tilfelle er lenger enn det som har vært kjent til nå.
Tidligere har NIF nektet å uttale seg om hvor mye penger forbundet har brukt på First House, men Børre Rognlien har sagt at han vil opplyse særforbund og idrettskretser om bruken av konsulentselskap under et møte onsdag.
NIF har 2,1 millioner medlemskap, men er ikke underlagt offentlighetsloven.