– Vi har selvfølgelig ikke godkjent eller gitt tillatelse til at Audi kan bruke Holmenkollen på denne måten. Jeg kan ikke tenke meg at FIS har gjort det heller, sier fungerende generalsekretær Steinar Eidaker i Skiforeningen til NRK.no.
Byttet ut flagget
I forbindelse med hoppuka i østerrikske Bischofshofen hadde FIS-sponsor Audi satt opp en stor plakat av Holmenkollen for å promotere seg selv.
Det norske flagget i toppen var imidlertid byttet ut med Østerrikes flagg, mens OL-ringene i unnarennet var blitt byttet ut med Audis egne fire ringer.
– Dette er veldig spesielt. Selv om de er offisiell FIS-sponsor har de ingen rett til å misbruke «Kollen» slik. Ikke er det fint heller, sukker Eidaker.
– Det er jo et forferdelig dårlig bilde. Om vår markedsavdeling hadde gjort noe slikt, ville vi stoppet det. Det er tydelig at dette er hjemmesnekra, fortsetter han.
– Legger seg flat
Tirsdag sendte Eidaker brev til både FIS og Audi, på vegne av Skiforeningen. Onsdag fikk han unnskyldende telefoner fra begge partene.
– De legger seg langflate. Det viser seg at hele greia er et resultat av en overivrig markedskonsulent. Han har fått refs i dag, forklarer Eidaker.
- Les også: Evensen: – For lett å omgå reglene
Gir oransje kort
Marius Tegnebu i Audi Norge hadde ikke hørt om saken før NRK tok kontakt. Han påpeker at Audi Norge ikke har noe med dette å gjøre.
– Vi har selv spilt inn reklamefilmer der oppe og har i den forbindelse hentet inn alle tillatelser. Audi Norge vet hvilke regler som gjelder i Holmenkollen.
Skiforeningen velger å ikke ta saken videre.
– Vi har fått tilbakemelding om at dette aldri skal gjenta seg, så da vil vi være de første til å tilgi. Vi gir imidlertid et kort, som har en farge mellom gult og rødt, sier skiforeningslederen.
- Les også: Nedbrutt Bardal