– Det er kun firmanavn eller firmalogo som kan brukes, ikke et merkevarenavn for alkohol, sier Hilde Skyvulstad, avdelingsleder for befolkningsrettet folkehelsearbeid i Helsedirektoratet.
Under verdenscupen på Lillehammer kunne man flere steder se reklameplakater for «Zimnjaja Doroga», som er et vodkamerke produsert av det russiske selskapet Kristall Lefortovo. Selskapet er en av hovedsponsorene til Det internasjonale skiforbundet (FIS).
Norges Skiforbund har igjen en avtale med FIS Marketing AG om reklameringen som foregår i Norge.
Vodkamerket fikk stort fokus under VM i Falun da løperne gikk med logoen på startnumrene sine på sprinten. Nederst til høyre i logoen sto det «вода», som er russisk for vann.
Og det er vannet som FIS har brukt som argument for at reklamen er ok.
Kun firmalogo tillatt
I Norge gjenstår det to verdenscuparrangement. Spørsmålet er hvor lovlig denne reklamen er på norsk jord.
– Reklame for alkoholfrie produkter er tillatt, men kun hvis produktet har et eget, distinkt varemerke som ikke kan forveksles med produsentens alkoholmerker, sier Skyvulstad.
– Er denne reklamen for «Zimnjaja Doroga» lovlig i Norge?
– Vi ønsker ikke å behandle enkeltsaker i media.
– Ingen betydning
– Gjelder andre regler fordi reklamen er med kyrilliske bokstaver og nordmenn flest ikke skjønner hva som står?
– Nei, dette vil i utgangspunktet ikke ha noen betydning, svarer Skyvulstad, som legger til at det heller ikke har noe å si om produktet kan kjøpes i Norge.
Helsedirektoratet har nå sendt brev til arrangørene i Holmenkollen og Drammen, der de henviser til reklamen og presiserer reglene for alkoholreklame.
Forholder seg til norsk lov
Arrangementssjef i Norges Skiforbund, Terje Lund, forteller at de var usikre på reklamen før sesongstart og kontaktet sin advokat for å klargjøre lovligheten.
.– Vi har fått et nytt brev med det vi oppfatter som en ny og annerledes tolkning, sier Lund.
– Advokaten vår var i kontakt med Helsedirektoratet og vi fikk en anbefaling om at reklamen var innenfor regelverket. Vi har forholdt oss til det og fikk ingen reaksjoner etter Lillehammer, sier Lund.
Han påpeker at de vil forholder seg til norsk lov. Skiforbundets advokat har nå igjen kontaktet Helsedirektoratet for å klargjøre om reklamen er lovlig i Norge.
– Hvis ikke, blir det ikke noe reklame, sier Lund.