– Det er åpenbart at pengene har vært ufattelig fristende for dem. Vi må huske at Norges Fotballforbund tilbyr noe klubbene produserer. Når de da gjør avtalen uten å ha forankring i klubbene, er det nesten selvdrap, sier Andreassen, som er professor i markedsføring, til NRK.no.
Torsdag avslørte NRK.no at hele 13 av 16 eliteserieklubber ikke visste hva som foregikk da TV-rettighetene ble solgt til C More i 2011. Debatten rundt rettighetssalget for snart to år siden har blusset opp igjen etter lave seertall de fire første serierundene i år.
Det var selskapet Fotball Media, som eies 50/50 av Norsk Toppfotball (NTF) og Norges Fotballforbund (NFF), som forhandlet frem TV-avtalen i juni 2011.
Til tross for at Fotball Media har kontraktfestet rett til å forhandle på vegne av klubbene, mener flere klubber NRK har snakket med at avtalen var så spesiell at de burde ha vært sterkere involvert.
Det er Andreassen enig i.
– Nå ser vi en dramatisk utvikling som følge av seerfallet. Når annonsørene og sponsorene merker at interessen daler for fotballen, vil de søke andre steder. Utviklingen er bekymringsfull, sier Andreassen, som tror norsk fotball taper kampen om betalingsvillige kunder mot internasjonale serier og mesterskap.
Kritisk til forhandlingene
Han får støtte av postdokter Siv Skard ved instituttet for Strategi og ledelse ved Norges Handelshøysole.
– Det er jo åpenbart at avtalen gjør tilgangen til norsk fotball mer begrenset. Men tidspunktet for avtalen er heller ikke gunstig, da interessen for norsk fotball generelt har vært dalende. Betalingsviljen for norsk fotball er antakeligvis lavere nå enn det var for noen år siden, sier Skard, som er tidligere landslagsspiller i fotball.
– Med så lavt antall TV-seere, går norsk fotballs verdi for sponsorene kraftig ned. Sponsorer tenker først og fremst på hvor mange de når ut til.
Skard slakter også den lukkede forhandlingsprosessen før avtalen.
– Det sier seg selv at en lukket prosess er uheldig. Det er veldig kortsiktig tenkt å tro at tilbudet var for godt til å avslå. For det første tenker de ikke langt nok på merkevarebyggingen av norsk toppfotball, og for det andre ville en budrunde logisk sett hevet prisen, sier Skard.
Professor Andreassen går enda lenger i sin karakteristikk av avtaleprosessen.
– Den bærer preg av hastverk og pengekåthet. Det virker nesten som en rekke økonomistudenter har fått lov til å skrive en hovedoppgave om hvordan man kan tjene penger i full fart, sier Andreassen.
– Forholder oss til avtaleverket
Administrerende direktør i Norsk Toppfotball, Niels Røine, peker på avtaleverket mellom fotballorganisasjonene og klubbene når han får høre kritikken fra Andreassen.
– Det er et avtaleverk mellom klubbene, NFF og NTF som regulerer funksjonen og virksomheten til Fotball Media, som fører forhandlingene. Dette er kontraktsfestet, sier Røine, og viser til NTFs pressemelding om salget.
Han sier også at det var markedssituasjonen i 2011 som gjorde at de takket ja til tilbudet fra C More.
– Vi fikk et konkret tilbud som vi måtte ta standpunkt til. Det er ikke mer hokus-pokus enn det. Vi vurderte ikke en budrunde som logisk på det tidspunktet, sier Røine.
Hevder seertallene er feil
Norges C More-sjef Steinar Brændeland er ikke overrasket over at det kommer sterke reaksjoner mot den nye eliteserieordningen.
– Da vi mistet Premier League-rettighetene til TV 2, var det akkurat det samme ramaskriket. Endringer er helt åpenbart noe man ikke setter pris på. Vi har fire år foran oss hvor vi skal behandle disse rettighetene på en meget god måte, sier Brændeland til NRK.no.
Han mener seertallene som har kommet frem i media bygger på usikre målinger.
– Når det gjelder seertallene, har TNS Gallup selv sagt at tallene ikke blir korrekte på betal-TV. Det er ikke mulig å trekke konklusjoner på bakgrunn av de tallene, sier Brændeland.
– Nå er det én kamp mer på betal-TV enn tidligere. Den strukturen ville nok Fotball Media uansett landet på. Det var også forhåndsbestemt hvilken kanal som skulle ha førsterett på kampvalg, og når kampene skulle spilles, legger han til.
Hvis seertallene ikke bedrer seg, mener BI-professor Andreassen at den beste løsningen for fotball-Norge er å terminere kontrakten mellom C More og Fotball Media, fordi han mener avtalen ikke lønner seg for noen av partene.
Det stiller Brændeland seg uforstående til.
– Det er umulig å kommentere om det i hele tatt er mulig før vi står i en slik situasjon. Foreløpig er det et sunt og godt forhold mellom oss og fotball-Norge. Det er ingen krisestemning mellom oss på noen som helst måte, sier Brændeland.
PS! NRK gjør oppmerksom på at rettighetene som ble solgt til C More ikke var aktuelle for NRK. I den forrige rettighetsperioden solgte NRK sin ene kamp i eliteserien tilbake til Fotball Media, som deretter solgte den til Max.