Når det norske fotballandslagets bortekamper skal vises på norsk fjernsyn fra høsten 2014, kan TV-kanalen som sitter på senderettighetene bare glemme å reklamere for et utenlandsk spillselskap.
Norges Fotballforbund (NFF) har nemlig forhandlet seg frem til en avtale med UEFA som hindrer Unibet, Betsson, NordicBet og andre bettingselskap i å få reklametid før, under og etter den aktuelle bortekampen.
Tdligere gjaldt dette kun for hjemmekampene til A-landslaget.
– Dette var veldig viktig for oss. Vi er veldig glade for at vi klarte å sikre oss den samme avalen for bortekampene som for hjemmekampene, sier generalsekretær i NFF, Kjetil Siem.
Informerte Norsk Tipping
I Norge er det ulovlig å reklamere for andre spillselskap enn Norsk Tipping. Max, Viasat og C More slipper imidlertid unna med følgende smutthull: De distribuerer sine TV-sendinger fra utlandet.
Da kanalen Max viste VM-kvalifiseringskampen mellom Albania og Norge i starten av juni, ble Unibet viet mye reklametid.
I tillegg til vanlige reklameinnslag fikk Unibet også vise frem syv odds-tickere i bunnen av TV-ruta underveis i kampen.
Promotering av andre spillselskap enn Norsk Tipping er grunnen til at NFF har kjempet hardt for at dette skal unngås når fotballandslaget er i aksjon.
– Vi har informert Norsk Tipping om at avtalen er i boks. Nå er vi stolte over å ha fått til dette. Det er en positiv utvikling, for tidligere var det Norges motstandere som solgte rettighetene til norske TV-selskap, sier Siem, og forklarer med det hvordan NFF fikk til avtalen.
CMore hevder imidlertid at de ikke blir skremt av den nye avtalen.
– Dette har ingen store konsekvenser for CMore da vi er en betalingskanal og reklame ikke spiller så stor rolle, sier daglig leder for CMore Norge, Steinar Brendeland.
Verken Max eller Viasat ønsker å kommentere hvordan den nye avtalen påvirker dem.
– Jeg må lese mer om avtalen før jeg kan si noe mer, sier Viasats sportssjef Stian Kleppo.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
– Tøffe forhandlinger
Norge selger sine kamper gjennom det europeiske fotballforbundet. NFFs generalsekretær legger ikke skjul på at det har vært en stor jobb å få UEFA med på sin side.
Det er nemlig UEFA, og ikke NFF, som taper penger på avtalen.
– Det har vært tøffe forhandlinger med UEFA. Det er klart dette gir mindre penger, men det er UEFA som går glipp av summmene.
– Vi har fått en fast sum uansett hva de selger for. Det er de som går glipp av pengene, gjentar Siem.
Det avgjøres i disse dager hvem som får rettighetene til fotballandslagets kamper fra og med høsten 2014. Vinneren av forhandlingene får vise landslagets kvalifiseringskamper til EM 2016 og VM 2018.
– Viktig for norsk idrett
Om en kanal som distribueres fra utlandet vinner forhandlingsrunden, må den aktuelle kanalen altså klare seg uten gunstige reklameinntekter fra utenlandske bettingselskap.
Slik vil det også forbli i fremtiden, forsikrer Siem.
– Jeg ser ingen muligheter for at utenlandske spillselskap skal kunne profilere seg med det norske landslaget.
– Vi har et særnorsk system som vi er helt avhengige av for å opprettholde norsk fotball. Hvis man klarer å se helheten i norsk idrett og norsk fotball, så er utenlandsk betting absolutt en «no deal», sier Siem.