– Njet problema, sier den ukrainske obersten Igor Andrusik Jaroslavovitsj på spørsmål om hvordan det vil gå under fotball-EM.
Fredag denne uken sparkes fotball-EM i gang i Ukraina og Polen. Mens Polen er en del av EU og dermed er rigget for å ta imot tilreisende fra store deler av Europa, er situasjonen stikk motsatt i Ukraina.
Landet er ikke med på Schengen-samarbeidet, og det gjør at grensen mellom Polen og Ukraina er en av de mest kronglete å passere i hele Europa.
Normalt er ventetiden ved grensen i Korczowa opp til 40 timer for lastebiler, 15–20 for personbiler og flere timer for busser.
Da NRKs frilanser besøkte grensen tidligere i år, sto det 234 lastebiler i kø for å komme seg inn i Ukraina.
Slike tilstander vil arrangørlandene helst unngå under fotball-EM.
Innfører EM-korridor
Allerede da landene fikk tildelt mesterskapet i 2007 ble det lovet å gjøre endringer i grensekontrollen. Men lite er gjort for å endre rutinene.
Derfor inngikk polske og ukrainske myndigheter i januar en avtale om spesialbehandling av fotballsupportere.
Det er innført såkalte grønne korridorer for busser med organiserte grupper med supportere.
– Busser med fotballsupportere skal være synlig merket «Euro 2012» på frontruten. Da skal de kunne kjøre direkte på grønt under forutsetning av at de ikke har noe å fortolle. De blir dirigert utenfor køen langt før grenseovergangen, sier tollinspektør Elzbieta Pikor ved den polske grensevakttjenesten i Korczowa.
De siste månedene har politikere på begge sider av grensen flere ganger hatt fremstøt for å forsikre befolkningen og arrangørene om at EM vil gå så knirkefritt som mulig når det gjelder grensepasseringer.
- Les også: Norske millioner skal hindre fotballbråk
Har trent sammen
Det er også gjennomført øvelser der tollinspektører på begge sider av grensen trener sammen for å jobbe mer effektivt.
Pikor forteller at passkontrollørene vil samarbeide på en helt ny måte under EM.
– Passkontrollen skal foregå kun på polsk side hvor både polske og ukrainske tjenestemenn skal ha felles kontrollpunkt. Dette vil redusere ventetiden vesentlig, sier hun.
Likevel kan det komme til å bli verre å komme motsatt vei – fra Ukraina til Polen. Grunnen er de strenge reglene for å komme inn i Schengenområdet.
– Det blir ingen unntak for den detaljerte passkontrollen der hvert eneste pass må gjennom skanner. Busser og alle kjøretøy skal også kontrolleres nøye, sier hun.
Bruker avanserte detektorer
Oberst Waldemar Skarbek påpeker at Polens grense til Ukraina er den ytre grensen for Schengen, og også EUs ytre grense. Det gjør grensepasseringen helt spesiell.
– Det foregår smugling av varer hver dag. Det er hovedsakelig alkohol og sigaretter, men også menneskesmugling. Derfor bruker vi det mest avanserte utstyret vi får tilgang til, sier han.
Blant annet er det utstyr som er kjøpt inn fra USA for å overvåke grensen mellom USA og Mexico.
– Detektorene er så følsomme at de avdekker hjertebank fra et sovende barn i lasterommet på en fullastet lastebil. Dessverre tar det tid å sjekke lastebilene på denne måten, men vi er forpliktet til å gjøre dette slik at ikke den minste mus skal kunne komme seg ulovlig til EU, sier Skarbek.
TV-team brukte skjult kamera
Helt uten problemer har ikke «EM-oppladningen» vært for grensekontrollørene heller.
I april brukte den polske tv-kanalen TVN24 skjult kamera da de viste en reportasje fra den ukrainske siden av grensen mot Polen.
I filmen ble det avslørt at en organisasjon samarbeidet med grensevaktene og tok betaling for å slippe biler og busser forbi hele køen.
Dermed slapp de som betalte en «avgift» mange timers venting i kø.
Ukrainske myndigheter har lovet at de skal få slutt på denne virksomheten.
Samtidig ble imidlertid TV-journalistene informert om at de har brutt loven ved å snikfilme, og at de dermed vil bli straffet om de kommer tilbake.