Det har falt Norsk Tipping svært tungt for brystet at Norges Fotballforbund inngikk en avtale med betalingskanalen Canal Plus om rettighetene til flesteparten av kampene i eliteserien, også kjent som Tippeligaen, skriver Bergens Tidende.
– Vi ser svært alvorlig på dette
Fotballforbundets samarbeid med en kommersiell medieaktør som i tillegg sender reklame for utenlandske spillselskap, har ikke falt i god jord på Hamar.
– Vi visste overhodet ingenting om dette før det ble offentlig. Dette kom bardust på oss, sier styreleder i Norsk Tipping, Lars Sponheim.
Norsk Tipping fattet sist uke et styrevedtak på at de skal revurdere samarbeidsavtalen med norsk fotball.
– Vi har varslet vår eier, statsråden, om at vi har besluttet å gjøre en vurdering av hele samarbeidsavtalen. Den går ut i 2012. Vi ser svært alvorlig på at store deler av medierettighetene til norsk fotball nå er solgt til en aktør som legitimerer utenlandske bettingselskaper, sier Sponheim.
– Markedsføring av disse aktørene er ulovlige i Norge, og vi ser på dette som en lite vennlig handling fra fotballens side. Det er ikke i tråd med samarbeidsavtalen, og det har vi gjort veldig klart overfor Fotballforbundet, fortsetter han.
Misfornøyd med lukkede kanaler
Norsk Tipping er heller ikke fornøyd med at kampene går på lukkede kanaler, og at betegnelsen Tippeligaen nå benyttes i en kanal som markedsfører utenlandske konkurrenter.
Reaksjonene på avtalen med Canal Plus var sterke da nyheten sprakk i juni. TV 2, som har de nåværende TV-rettighetene, reagerte svært sterkt og også flere andre sponsorer ble overrasket.
Norsk Tipping har samarbeidet med Norges Fotballforbund siden 1948. Den foreløpig siste samarbeidsavtalen mellom Norsk Tipping og forbundet ble undertegnet i 2009 og hadde en verdi på 274 millioner kroner.
Det betyr en årlig støtte til forbundet på noe over 70 millioner kroner.