Kostnadene til politivakthold ved sykkelrittene på norske veier har allerede ført til en sterk nedgang i antall ritt. Nå slår sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen alarm.
– Det begynner å bli veldig prekært. Vi ser at omfanget blir større og større, og det er bekymringsfullt. Det er viktig med sikkerhet, men det er også viktig at vi ikke dreper oss på kostnadssiden, sier Hansen til NRK.
Kostnadene til sikkerhet er økende, og de varierer etter hvor man arrangerer rittene. Ritt i eller nær de største byene har høyest politi- og sikkerhetskostnader.
– Hvem er det man bør rette en pekefinger mot for å få løst dette her?
– Det er regjeringen som må skjære igjennom og si at det ikke skal tas betalt for barn og ungdomsarrangementer, sier sykkelpresidenten.
NRK har bedt om et svar fra justisminister Anders Anundsen (Frp), men Justisdepartementet har ikke prioritert å stille til intervju. De sier i en generell uttalelse fra statssekretær Vidar Brein-Karlsen: «Vi er positive til en dialog om dette med Sykkelforbundet fremover».
– Kan miste framtidige stjerner
Antallet klubber som ikke ser seg i stand til å arrangere ritt, er økende. Sykkelforbundet har ingen oversikt om ritt som er lagt ned, men antallet lisenser for aktive syklister i alderen 10-16 år har siden 2013 gått ned fra 1850 til 1132.
Rittene foregår på landevei, og det krever sikkerhet og politi på plass.
– Vi har jobbet lenge med å avgrense trafikkbildet slik at vi ikke møter biler når vi arrangerer sykkelritt. Konsekvensene av det er at vi har fått betydelige politikostnader. Det sliter vi med fordi det vil innebære at på sikt vi ikke kunne arrangere sykkelritt.
Og det synes Hansen er svært bekymringsfullt.
– Vi ser at flere og flere lar være å arrangere barne- og ungdomsarrangementer som er viktige for rekrutteringen til sykkelsporten. Vi ser at politikostnadene har vært mye høyere enn inntektene på startkontingenter, og det er en uholdbar situasjon for oss, sier Hansen.
– Kan vi miste framtidige stjerner som Thor Hushovd, Kurt Asle Arvesen og Alexander Kristoff?
– Ja, vi kan risikere å miste dem. Når vi ikke har konkurranser, får vi heller ikke utviklet utøvere. Det er en krisesituasjon for oss, sier sykkelpresidenten.
Hushovd: – Kjempeviktig
Det er en av stjernene, Thor Hushovd, enig i.
– Vi er mye ute på åpne veier, og da koster det å ivareta alle ting som sikkerhet, ambulanse og politi. Det håper jeg kan tas tak i, slik at man kan få ned kostnadene.
Hushovd mener utviklingen er bekymringsfullt med tanke på rekrutteringen.
– Ja, det er klart. Skal en få gode syklister, må en ha mange sykkelløp for å holde stimulansen i gang, og møte hverandre som konkurrenter. Så det er kjempeviktig, sier den tidligere toppsyklisten.
– Uhørt å kreve betaling
Sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen ser for seg en løsning med en kombinasjon av politi og sivile vakter eller trafikkbetjenter.
– Foreløpig så har enkelte politidistrikt ikke vært villige til å se på den løsningen, mens andre politidistrikt synes dette er en helt grei måte å løse problemet på, sier Hansen, som mener det er regjeringen som må skjære gjennom for å finne en løsning.
– På de aller fleste andre steder i Europa som vi kjenner til, tar ikke politiet betalt for idrettsarrangement for barn og unge. Det synes vi er uhørt at de skal gjøre her i Norge, er Harald Tiedemann Hansens klare oppfatning.
17.000 i Bergen, 55.000 i Oslo
I Bergen sitter Hans Jørgen Morvik og ser på de samme problemene. Han er aktiv rittleder i Bergen Cykleklubb og styremedlem i Norges Cykleforbund.
– Det har blitt mer og mer komplisert å arrangere ritt. Selvsagt er det mye godt i det, fordi sikkerheten blir mye bedre ivaretatt enn for noen år siden, og rammen rundt rittene er også mye bedre. Men samtidig øker kostnadene veldig. Det kreves avstengninger, konsulentrapporter og annet fra veivesen og andre, sier Morvik.
Nå ser han et kraftig fall i antallet ritt for ungdom.
– Det får konsekvenser for rekrutteringen på sikt. Og det får nok også konsekvenser for hvor mange unge som er ute og sykler i det hele tatt.
Hans klubb arrangerer to ritt hver vår – Straume-milen i sentrum av Bergen og Sund-runden litt utenfor byen. Det koster 16-17.000 kroner i politiutgifter for hvert av rittene.
– Finnes det ikke sykkelritt som går med overskudd i Norge i dag?
– Jo, da det finnes nok. På mindre steder er det ofte litt lettere å få det til enn i byene. Dette er et spesielt byproblem. De lokale sponsorene sitter litt løsere med pengene på mindre steder, og utgiftene til vakthold og antallet frivillige man må ha med, øker dessuten betydelig når befolkningstettheten er større, sier Hans Jørgen Morvik.
«Hero Petit Prix» har gitt opp
Politikostnader som storbyproblem vet Bjørn Holter alt om. Han er ansvarlig for løyper og vakthold i IK Hero i Maridalen i Oslo.
– Men her er det stille?
– Ja, det er det, sier han og viser fram bilder fra rittet Hero Petit Prix. Tidligere utgaver av rittet, vel å merke. For det er lagt ned nå. Det siste gikk for to år siden.
Hero Petit Prix er et populært og tradisjonsrikt ritt for barn og unge, med opptil 130 ryttere.
– Vi har gitt opp fordi kostnadene vi blir pålagt de er for høye. Det koster oss 55-60.000 kroner å ha politiet til stede i Maridalen, og det sier seg selv at det klarer ikke en vanlig klubb å finansiere. Vi ser ikke for oss at vi tar opp igjen Hero Petit Prix med det første, sier Holter.
Nå er ritt-tilbudet i Oslo-området vesentlig dårligere enn for ti år siden, mener han.
– Særlig har det gått ut over lavterskel-tilbudene, der vi får de yngre inn på landeveien på en sikker måte. De er det dårlig med.
Hero arrangerer likevel et par årlige ritt.
– Vi arrangerer Enebakk rundt, og vi arrangerer vår tradisjonelle to-mil. Enebakk rundt er et turritt og har lavere krav til politivakt og sikkerhet. To-mila er et temporitt som heller ikke har de samme kravene, sier Bjørn Holter.
– Pappa begynner å bli lei
– Jeg begynte for en del år siden, og da var det en god del flere ritt enn det det er nå. Spesielt var det mye mer her på Østlandet. Nå må vi til Vestlandet og sørover og rundt hele landet for å få til å kjøre noen sykkelritt.
Det er det Harald Kittelsbye Søyland som sier. Han er 16 år og sykler for Ringerike sykkelklubb. Han opplever at det blir færre og færre ritt å delta i, og lenger og lenger å reise for å finne dem.
– Det er mye reising. Det kan fort være oppimot 20 timers bilkjøring i løpet av en helg med ritt. Det er litt kjedelig fordi det blir veldig mye, sier Harald.
Dette gjør han fordi det er for få ritt. Han må delta der han kan.
– Man reiser på de rittene som er mulig. Da blir det å be pappa: Kan du være så snill og kjøre meg hit og dit? Han begynner i alle fall å gå ganske lei. Vi gjør det fordi vi synes det er veldig gøy og fordi vi vil oppnå gode resultater – kjøre best mulig og komme oss så høyt nivå som mulig. Da må du har ritt som trening.
Farlig idrett – trenger sikkerhet
Den unge sykkelrytteren forstår behovet arrangørene har for å sikre rytterne godt.
– Jeg synes det er viktig at vi har god sikkerhet med tanke på at vi kjører i ekstremt høy fart. Det er farlig det vi gjør. Vi trenger sikkerhet for å kunne utvikle oss, og for å kunne kjøre fortere og klare å jobbe oss oppover på et høyere nivå, sier han.
– Men det er jo greit at vi får noen ritt også. Det er jo viktig for utviklingen, legger han til.
– Får man noen ny Kristoff uten ritt?
– Nei, absolutt ikke. Ritt er den beste treningen, som treneren min sier. Det er helt sant. Man får ikke til noe uten ritt, sier Harald Kittelsbye Søyland.
– Politidugnad
Abid Raja er stortingsrepresentant for Venstre og andre nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen.
Han er svært opptatt av sykling og har satt seg et ambisiøst mål: I løpet av sommeren – fra 20. juni til 18. juli –
.Når vi møter ham, er han kommet til Hønefoss på sin sykkeltur. Der har han fått selskap av mange lokale ryttere.
– Hold igjen litt i bakkene, ellers klarer jeg ikke å henge på, roper han.
– Sykling er veldig bra for folkehelsa, sier han til NRKs utsendte.
– Det er bra for hjerte- og karsykdommer. Det er bra for den psykiske helsen. Det er først og fremst veldig gøy. Og det er både fremkomstmiddel og treningsapparat. Derfor må vi tilrettelegge for dette og da må vi se på om også politiet kan ta sin del av en slik dugnad, sier stortingsrepresentanten.
Han har også sett på forholdene i vårt naboland.
– I Sverige, i Vettarunden, der er det 17.000 som deltar i sykkelrittet. Der tar politiet ikke en eneste krone og står for hele kostnaden. Det mener jeg er et eksempel til god etterfølgelse også for norsk politi.
Ritt har gått konkurs
Abid Raja tror mange ønsker å arrangere barne- og ungdomsritt, men at mange gir opp på grunn av altfor store kostnader til politi og vakthold.
– Det gjør at en del barne- og ungdomsritt har gått konkurs. Da får man ikke arrangert ritt, og da får man heller ikke lært opp unge til å bli gode ryttere, sier Raja.
– Alle ser på Kristoff og Hushovd. Vi er forelsket og glad i det de gjør for Norge.
Tok det opp med ministeren
Stortingsrepresentanten har allerede tatt opp problemet med justisministeren. Like før Stortinget tok sommerferie, sendte Raja
om at han må klargjøre hva regjeringen vil gjøre. Se faktaramme!Raja fortsetter sykkelturen, legger seg like bak NRK-bilen. – Nå har vi bra sug, sier han og peser litt.
– De andre har lyst til å spurte. Det kommer ikke jeg til å gjøre, sier han.
Må endre rigid regelverk
Leif Håkon Karlsen er trener og rittleder i Ringerike sykkelklubb. Han opplever problemet med sikkerhet og økonomi på kroppen hele tiden.
– Utfordringen vår er rett og slett å holde god nok sikkerhet til lavest mulig pris. Vi har en økonomi som styrer alt. Første året brente vi oss og gikk mange tusen kroner i underskudd. Her på Ringerike er det forholdsvis landlig, så vi har ikke de store politiutgiftene som enkelte andre som er litt nærmere store byer har.
– Hva mener du bør gjøres?
– Regelverket rundt hvem som skal få lov til å stå i kryss og stoppe biler, bør endres. Nå skal det være en politimann. Regelverket i dag gir ikke politiet mulighet til å gi klubbene mer ansvar her.
Vakthold over tippemidlene?
– Sykkelsporten har jo landeveien som sine anlegg, og får ikke noen tippemidler i den forbindelse. Som en erstatning for det, kunne kanskje sikkerheten bli betalt av staten – eller kanskje Norsk Tipping? Om det hadde kommet fra staten, hadde det vært helt topp, sier Karlsen.
Sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen frykter at om ingenting blir gjort, vil avviklingen av sykkelritt kunne bre om seg i hele Norge.
– Vi frykter det. Riktignok er det flere politidistrikt som er pragmatiske og finner løsninger sammen med sykkelklubbene, men andre steder er de veldig rigide, og da blir det håpløst å arrangere sykkelritt, sier sykkelpresidenten.