Hopp til innhold

Vil gjøre Aksels ulykkesbakke enda tøffere

Det internasjonale skiforbundet (FIS) vil gjøre utfor mer krevende. Det innebærer blant annet lengre og mer spektakulære hopp.

Aksel Lund Svindal

Aksel Lund Svindal har opplevd både triumfer og motgang i Beaver Creek. I 2007 falt han stygt under trening. Bildet er fra 2008.

Foto: MATTHEW STOCKMAN / AFP

Markus Waldner

Renndirektør Markus Waldner i FIS vil gjennomføre endringer i utfor.

Foto: Patrick Lang

Markus Waldner og tidligere fartsalpinist Hannes Trinkl er nyansatte renndirektører i FIS og har ambisjoner om å gjøre utforsporten enda mer spektakulær.

Endringene kan komme allerede denne sesongen.

– Vi forbereder en del nye løypeprofiler. Det blir større og lengre hopp, samt mer terreng og bevegelse i løypene, sier Waldner til NRK.

Hannes Trinkl tror utforkjørerne ønsker seg disse endringene.

– Da jeg var utforkjører, likte vi de «ordentlige» utforløypene med lange hopp og som hadde litt ujevnt underlag. Jeg tror utforspesialistene ønsker seg det også i dag, forteller Trinkl.

– For å være helt ærlig, jeg hopper heller 45 meter enn 65 meter, sier imidlertid fjorårets utforcupvinner Aksel Lund Svindal til NRK om planene.

Større hopp i Golden Eagle

Neste års VM-arrangør Beaver Creek er en av bakkene der disse endringene blir gjennomført. VM-bakken skal få både større fart og lengre hopp, sier Markus Waldner til Ski Racing.

– Vi ønsker å få større fart over Golden Eagle, forteller han.

Waldner sier til NRK at de ønsker å «ta tilbake» Golden Eagle, og ønsker seg svev på 50-60 meter. I dag hoppes det rundt 40 meter i dette kjente hoppet.

Golden Eagle og Beaver Creek har en spesiell plass i norsk alpinhistorie. Aksel Lund Svindal falt stygt der under en treningsomgang i 2007.

Nordmannen pådro seg et nesebrudd, flere kutt og brudd i ansiktet samt en skade i setemuskulaturen som en følge av ulykken. Svindal måtte stå over hele sesongen, og var ikke tilbake i verdenscupen før oktober året etter.

Ett år senere gjorde han imidlertid et utrolig comeback da han vant utforrennet i den samme bakken. Dagen etter vant han også super-G.

Saken fortsetter under video

Video Utfor i Beaver Creek ett år etter fall

– Har en jobb å gjøre

Nå er Aksel Lund Svindal delt i synet på de varslede endringene.

Den norske alpinisten vil gjerne gjøre utforsporten tøffere og mer publikumsvennlig, men ser likevel med en viss skepsis på at hopplengden økes.

– Jo lenger du hopper, jo lenger er du i lufta. Når du er i lufta, får du ikke gjort noe med det som skjer. Er du i ubalanse når du går ut da, så går det dårlig etter hvert.

Svindal mener det er fullt mulig å hoppe så langt som 60 meter på Golden Eagle, men understreker at det er avhengig av hvordan de bygger inngangen til hoppet og landingen.

Jansrud

Kjetil Jansrud: – De fleste som stiller til start gir alt og litt til.

Foto: Olsen, Geir / NTB scanpix

– Skal de få Golden Eagle opp i 50-60-meters klassen har de nok en jobb å gjøre med inngangen der for at det skal bli kjørbart. Det skal ikke være hundre prosent trygt, men det er ikke noen vits i at for mange går, heller.

Bekymret for ulykker

Fartsspesialisten understreker samtididg at FIS ikke bør glemme kravet til sikkerhetsutstyr når de nå ønsker å lage løypene mer spektakulære.

– Hjelmene er veldig bra, men bortsett fra det bruker vi nesten ikke utstyr. Det er mye mer underholdende at folk krasjer fordi løypa er vanskelig og så reiser seg igjen, enn at rennet utsettes en halvtime fordi det må flys inn helikopter, påpeker han.

NRK vet at alpinlandslaget ønsker å diskutere planene med FIS når alpinistene returnerer fra sitt treningsopphold i Sør-Amerika.

Kjetil Jansrud er blant annet bekymret for at det skal bli flere ulykker når endringene gjennomføres.

– De fleste som stiller til start gir alt og litt til. Hvis løypa er satt slik at man kan komme opp i hastigheter og lengder på hopp som er farlige, så vil det skje, sier han til NRK.

– Det smeller så mye hardere

Renndirektørenes ønske om mer terreng i utforløypene hilses imidlertid velkommen av Aksel Lund Svindal.

– Terreng gir bevegelse. Om man kjører i 150 kilometer i timen rett frem, så føles det vilt for den som kjører, men du klarer ikke å se det på TV. Det er bedre at tre stykker går på trynet i 110 kilometer i timen enn at en gjør det i 150 kilometer i timen.

– Det smeller så mye hardere i 150 enn i 110, påpeker han.

Video Aksel faller stygt i Beaver Creek



Siste nytt

  • Vålerenga-spissen slo tilbake i enkel cupseier

    Vålerenga hadde få problemer mot 3.-divisjonsklubben Oppsal og gikk videre til 3. runde i cupen etter 4-0-seier. For Mees Rijks ble det en liten revansj etter helgens utvisning mot Lyn.

    NM i fotball 2024: Oppsal - VIF
    Foto: Cornelius Poppe / NTB
  • Fifa har inngått gigantavtale med saudiarabisk oljeselskap

    Det internasjonale fotballforbundet (Fifa) har signert en kontrakt med oljeselskapet Saudi Aramco ut 2027.

    Den fire år lange avtalen skal innebære at Saudi Aramco blir en Fifa-partner i turneringer som VM for menn i 2026 og VM for kvinner i 2027.

    Noe beløp er ikke kjent, men ifølge nyhetsbyrået AP er det den største avtalen Fifa har inngått med en sponsor om man regner årlig verdi.

    Avtalen har vært ventet siden i fjor høst. Da ble Saudi-Arabia bekreftet som arrangørland til fotball-VM for menn i 2034.

    – Dette partnerskapet vil hjelpe Fifa til å lykkes med å gjennomføre sine flaggskipsturneringer, sier Fifa-president Gianni Infantino i en uttalelse.

    Oljestaten Saudi-Arabia har pumpet inn milliarder inn i idretter over hele verden som golf, fotball, motorsport og kampsport.

    Idrett er ett av satsingsområdene i det regimet kaller «Visjon 2030», en økonomisk plan som skal bygge nye næringer og skape arbeidsplasser. Saudi-Arabia er i en årrekke blitt kritisert for brudd på menneskerettighetene og vært anklaget for å drive med sportsvasking.

    Statseide Aramco eier laget Al-Qadsiah, som leder nivå to i hjemlig liga, og bygger et stadion i byen Dammam hvor det skal spilles kamper i Asian Cup om tre år. Trolig også i VM i 2034.

    – Gjennom dette partnerskapet med Fifa tar vi sikte på å bidra til fotballutvikling og utnytte sportens kraft for å utgjøre en forskjell over hele verden, sier Aramco-president Amin H. Nasser.

    (NTB)

    yxSHGc2NkxA
    Foto: AP
  • Medier: Red Bull-topp forlater laget etter Horner-anklagene

    Flere medier skriver at Adrian Newey, hjernen bak Red Bull-bilen, slutter i Formel 1-laget grunnet misnøye med håndtering av trakassering-anklagene mot Christian Horner.

    Horner ble tidligere i år anklaget av en kvinnelig kollega, men etter en ekstern etterforskning fikk briten fortsette som Red Bull-sjef.

    Nå skal det imidlertid virke som bråket koster laget sin tekniske sjef. Newey har vært i Red Bull siden 2005, men situasjonen med Horner skal ha gjort 65-åringen urorlig.

    Det skriver flere medier torsdag, blant andre BBC, Auto Motor und Sport og Autosport.

    Neweys kontrakt med Red Bull går ut ved utgangen av 2025, men han skal ha fortalt laget at han vil videre allerede nå.

    Den genierklærte briten har blant annet vært koblet til Ferrari.

    Bahrain Grand Prix
    Foto: Hamad I Mohammed / Reuters

Sendeplan

Kl. Program Kanal