Nye tiltak gjør det lettere å straffe «smugskøyting» i klassisk. Fredag blir det et høyaktuelt tema, på den klassiske distansen på Beitostølen.
- Les også: Inne i en stakerevolusjon
Løypeprofilen gjør at mange av herreløperne kommer til å gå uten festesmurning. Også for jentene blir det mye staking, selv om de fleste der velger feste.
Landslagssjef Vidar Løfshus håper innstrammingen rammer de beste like hardt som de nest beste.
– Jeg håper de tør å statuere eksempler, at de også tør å ta de aller beste når de staker med litt for mange skøytetak. Da kan det være Therese Johaug, Martin Sundby, Didrik Tønseth eller Petter Northug. Som regel lar de det går litt utover dem litt lenger ned på lista, sier Løfshus til NRK.
Like regler for alle
Han får støtte av Astrid Uhrenholdt Jacobsen, som selv er en av de aller beste.
– Jeg tror man er nødt til i å investere i å gi advarsler og diske noen av de beste for at man skal endre kulturen. Det er først da det virkelig vil svi. Det er viktig at reglene er like uansett om man går fort eller sakte, sier hun.
Torbjørn Broks Pettersen er teknisk delegert (TD) og har hovedansvaret for å håndheve reglene på Beitostølen. Han varsler kontroller – og føler seg trygg på at de beste ikke skal slippe for billig unna.
– Jeg personlig bryr meg ikke om hva løperen heter. Men min erfaring fra ti år som TD er at de mest profesjonelle ofte klarer å holde seg akkurat på rett side. De litt mindre rutinerte blåser akkurat over grensa, påpeker han.
Pettersen understreker at reglene for klassisk langrenn er som før. Det er juryens mulighet til å sanksjonere som er utvidet.
Kan diskes midt i løpet
På vårmøtet i FIS ble det vedtatt at juryen ikke lenger trenger bildebevis. Det holder at to jurymedlemmer har sett samme forseelse. Utøverne har også mistet retten til å forklare seg.
Det betyr at juryen kan straffe en løper midt i løpet. Jukser man i første sving, kan man bli diskvalifisert der og da.
Pettersen understreker at man som før fortsatt som før også har to sanksjonsmuligheter; skriftlig advarsel eller diskvalifikasjon.
– Hvis juryen mener at forseelsen delvis er uforskyldt, for eksempel ved at du får en liten dytt, eller at du ikke tjener noe på regelbruddet, er det skriftlig advarsel. Hvis det er en bevisst handling, altså at man gjør det for å bevare eller øke farten, skal det være diskvalifikasjon, fastslår han.