Bruker grov porno som seksualundervisning
Barn og unge surfer på pornonettsteder og bruker søkeord som analsex, glattbarbert og multiorgasme på internett for å lære om sex. Fagfolk gir slapp seksualundervisningen i skolen litt av skylda.
– Det ble bare latter da læreren tok opp en oransje dildo og dro en kondom på, sier Halvor Andreas (15) fra Arendal.
Han husker knapt timene med seksualundervisning fra barne- og ungdomsskolen.
Porno hver dag
Sammen med Kirsten Krath (15), Lillian Ngoien (15) og Benjamin Haugen Reigstad (15) er Halvor Andreas elev ved Moltemyr skole i Arendal.
– Når begynte dere å søke på sex på nett?
– Jeg begynte å søke på sex i første eller andre klasse. Det var på pc-en hjemme. Nå ser jeg porno hver dag og da runker jeg, sier Halvor Andreas og ler.
– Jeg begynte å se på porno i sjette klasse, og det var ingen hemmelighet, sier Haugen Reikstad.
Jentene sier at de ikke har søkt på sexord eller porno, men at de har fått nødvendig informasjon om prevensjon på nett.
– Jeg har søkt på litt om p-piller på klaraklok.no og ung.no, sier Kirsten Krath og Lillian Ngoien.
Klamme hender og krav
For mange har kanskje seksualundervisningen et rykte på seg til å handle mest om småsvette og stotrende lærere med kleine informasjonsplansjer. I dag kan skolene selv bestemme om undervisningen foregår med oransje dildoer eller lett småprat.
– Det er det som er problemet. I tiende klasse er det svært forskjellig hvilke klasser som har kommet seg gjennom hele læreplanen, og hva de har lært, sier rådgiver Tore Holte Follestad som har går i dybden på seksuallivet med 200 tiendeklasser i Oslo-skolen hvert år.
Kunnskapsløftet lå på bordet i 2006 og gav skolene klar beskjed om at elevene skulle ha undervisning innen seksualitet, samliv og egen identitet.
– Tre ganger må lærerne manne og kvinne seg opp og undervise i seksuallivet, fra fjerde- til tiende klasse, i både naturfag, samfunnsfag, og kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE), sier Holte Follestad.
– Vi pakker inn undervisningen i bomull for de yngste, sier rektor ved Moltemyr skole i Arendal, Egil Mjåvatn.
Helsesøster ved Kristiansand katedralskole Gimle, Anne Chatrine Bragdø debuterte som seksualunderviser på ungdomsskolen for tretten år siden, og hun mener at mange skoler er redde.
– Noen skoler frykter at dersom de underviser i sex og kropp i barneskolealder så vil det eskalere debuten, men det er stikk motsatt, sier hun.
Hun anslår at 90 prosent av alle unge – og spesielt gutter – har søkt opp porno en eller flere ganger.
Bragdø forklarer at selv om noen skoler jevnlig ber elevene skrive oppgaver om klamydia eller å bli dumpa, så er ikke det nok.
– Mange mener at dette ikke er et tema å undervise i før elevene er i niende og tiende klasse, men det er for seint, sier hun.
En glattbarbert verden
En ringerunde som NRK har gjort til helsesøstre og rektorer ved ulike barne- og ungdomsskoler i Vest- og Aust-Agder viser at seksualundervisningen prioriteres ulikt.
– Seksualundervisningen er dårlig ved mange skolen, og ofte tyr ungdommen til nettet for å lære, jeg skulle ønske meg mer tid med dem, sier helsesøster ved Torridal skole i Kristiansand, Marthe Akselsen Brommeland.
Hun underviser i pubertet i femte og sjette klasse, og seksualundervisning i niende klasse. Spørsmålene hun får avslører at mange ser på porno.
– Ja, de søker opp sexord fra tiårsalderen, og de litt eldre lurer for eksempel på hva analsex er, eller hvor mange ganger det er normalt å runke, forteller hun.
– Elevene bruker ord som er røffe og som hører hjemme i pornofilmer, som bitch eller hore, sier lærer ved Stuenes skole i Arendal, Live Høystad.
Både Høystad og Akselsen Brommeland peker på at resultatet av denne oppdagelsesferden ofte er usikkerhet om egen kropp og et vrangsyn på sex.
– De har veldig behov for å vite hva som er normalt, så jeg forteller dem at virkeligheten ikke er ekstreme samleiestillinger, glattbarberte kjønnsorganer og multiorgasmer, sier Akselsen Brommeland.
Impotent «uke seks»
Ifølge spesialist i sexologisk rådgivning, Tore Holte Follestad, er det ikke krav til formell kompetanse for dem som skal undervise om sex og kropp i skolen.
– Skolen er gode på harde fakta, som hva er en penis og hva er klamydia, men ikke på følelsene og behovene som knytter seg til sex, sier han.
Seksualundervisningen foregår ofte i uke seks. Holte Follestad har vært med som en pådriver mot Stortinget for å få innført et kompetansekrav de siste ti årene. Uten hell.
– Lytter dere på kritikk eller innspill fra fagfolk på seksualitet og ungdom som mener at undervisningen er mangelfull?
– Ja, vi opplever at vi har en god dialog med flere forskere og eksperter som gir oss råd om undervisningen, men jeg kan ikke synse på meninger. Dersom vi får dokumentert at opplæringen ikke er god nok, så er det relevant, sier Eli Karin Flagtvedt, avdelingsdirektør i Utdanningsdirektoratet.
– Er det gjort forsøk på å dokumentere om elevene lærer nok om seksualitet på skolen?
– Det er det ikke, de tar ikke en egen eksamen i seksualitet, men elevene vurderes i standpunktkarakteren de får i de ulike fagene der seksualundervisningen er aktuell, sier Flagtvedt.
– Er tre perioder med undervisning nok til å sikre god forståelse i seksualitet og samliv?
– Mange skoler underviser i mer enn det, med engasjerte lærer og helsesøstre. Vi mener at Kunnskapsløftet er optimalt, avslutter hun.
– Dette er kjernen til konflikten, fordi det finnes ikke nok kunnskap om seksualundervisningen, verken om det som faktisk læres bort eller om innholdet er godt nok, sier Holte Follestad.
– Alle mestrer å runke
Spesialist i klinisk sexologi, og professor i sexologi ved Universitetet i Agder, Esben Esther Pirelli Benestad støtter Holte Follestad i hans syn på at seksualundervisningen er mangelfull.
– Å tro at naturfagsundervisningen tar hånd om seksualundervisningen er det samme som å tro at fastlegene gjør den samme jobben, sier han.
Pirelli Benestad peker på at pornoen suger ungdommene inn i en verden der det kan være vanskelig å være når man er ung.
– Ungdommen blir forført videre fra lenke til lenke, og de blir alene med seksualiteten sin. Skolen tar ikke ansvar og foreldrene heller ikke, sier han.
– Barna ser på eget kjønn og kjenner seg ikke igjen fra pornoen. De blir usikre på den normale kroppen. Det uvanlige blir vanlig. Å se på porno er ikke farlig, men det er feil opplevelse av virkeligheten, understreker Pirelli Benestad.
– Hvordan har det seg at noen 12-åringer kan mer enn de voksne om porno mens andre kun er opptatt av fotball?
– Vi er ofte opptatt av det vi mestrer. De som aldri blir valgt til å spille fotball må finne på noe annet. Porno er lett å mestre og man kan runke til man blir blå dersom man vil det, sier han.
Porno og virkelighet
Sexologene mener at en alvorlig konsekvens av å se mye på porno i tidlig alder, er at de unge ikke lærer å sette ord på hva de liker, eller å spørre om partnerens behov.
– I pornofilmene er det ingen som spør om lov, eller hva noen liker eller ikke liker, sier Holte Follestad.
Helsesøster ved Torridal skole, Marthe Akselsen Brommeland, peker på at siden de færreste elevene dusjer nakne, så får de ikke sett at deres kropp er normal.
– Noen tror at de er unormale fordi de har hår på tissen, sier hun.
– Er sexen i pornofilmene lik virkeligheten?
– Nei, guttene sier ofte bitch og andre stygge ord til jentene. Sex skal ikke være slik, det skal være noe fint mellom to mennesker, avslutter Benjamin Haugen Reigstad fra Moltemyr skole.