Tidligere denne uka fortalte NRK at det norske selskapet Gasnor skal bygge gassanlegg for skipstrafikken i Kristiansand.
Dette anlegget kan bli viktig også for fremtidig busstrafikk i Kristiansand.
– Et drivstoffanlegg for flytende gass på havna i Kristiansand vil bli viktig dersom Agder Kollektivtrafikk satser på gassdrevne busser i fremtiden, sier administrerende direktør i AKT, Siv Elisabeth Wiken.
- Les også: Storsatsing på gassterminal
Lettere tilgjengelig
– Gassdrevne busser er en del av den vurderingen vi må gjøre, og dette anlegget kan gi gass et fortrinn som drivstoff, fordi det kan bli lett tilgjengelig, forteller Wiken.
I dag går de fleste bussene i Kristiansand på diesel. AKT vurderer nå flere typer drivstoff for fremtidens busser.
– Vi må velge mellom ulike hybridvarianter som gass, diesel og elektriske busser, og det vil bli en gradvis innføring, understreker Wiken.
– Ved årsskiftet bør vi vite mer om hvilke fornybare drivstoff vi skal satse mer på, det sier administrerende direktør i AKT, Siv Elisabeth Wiken.
- Les også: Grønn bussjubel i Trondheim
Gass i Trondheim og Oslo
Wiken poengterer at hun setter punktlighet og sikkerhet først.
– Vi er opptatt av driftssikkerhet. Våre kunder skal være sikre på at bussen kommer og at det er trygt å kjøre kollektivt, sier hun.
– Betyr det at det ikke betyr så mye for AKT om et slikt gassanlegg er tilgjengelig eller ikke?
– I klimaperspektivet er det slik at det viktigste er å få folk til å reise kollektivt, ikke med bil. Da er det viktig med et godt utviklet kollektivtilbud med høy frekvens, sier hun.
Ifølge Wiken er det for tidlig å kommentere på hvor kostbart det vil bli å fornye bussparken. I Norge er det Oslo og Trondheim som ligger langt fremme med gassbusser.
I Vest-Agder fylkeskommune har gass som drivstoff møtt motstand før.
- Les også: Vil ikke betale gassbuss