I dag er det tillatt å ringe til folk som har reservert seg mot telefonsalg, dersom forbrukeren har samtykket, eller har et kundeforhold til selskapet som tar kontakt.
Det vil forbrukerministeren endre på, og hennes nye forslag er følgende:
Reserverte kunder må gi direkte samtykke til én aktør for å bli oppringt, og telefonselgere kan ikke ringe til eksisterende kunder som har reservert seg, uten samtykke.
– Telefonsalg oppleves som en påtrengende form for markedsføring, og det rammer forbrukere som har tatt et aktivt valg om å ikke bli kontaktet av telefonselgere. Derfor foreslår vi å stramme inn reglene, sier statsråd Horne.
Hadde håpet på flere innstramninger
Dét er et viktig tiltak, mener Forbrukerombud Gry Nergård. Men hun skulle gjerne sett at forslaget også omfattet veldedige organisasjoner, noe det ikke gjør.
I fjor høst avslørte NRK at Grimstad-firmaet Artisti Tale, som henvender seg på vegne av en rekke veldedighetsorganisasjoner, brukte salgsmetoder Forbrukerrådet og stortingspolitikere kalte forkastelige.
Fordi firmaet selger lodd for veldedighetsorganisasjoner, blir de ikke omfattet av Hornes innstramninger. Det reagerer Nergård på.
– Disse innstramningene gjelder ikke frivillige organisasjoner, så det er en ting vi virkelig hadde ønsket. Vi ønsket også at de hadde innført en skriftlig bekreftelse når det gjaldt frivillige organisasjoner, slik man har med vanlig telefonsalg i dag, påpeker hun.
Skal vurdere de nye endringene
Forbrukerombudet ville etter NRKs avsløringer ha et totalforbud mot telefonsalg. Nergård skal nå gå gjennom høringsnotatet for å se om hun fortsatt vil stå for et totalforbud.
– Vi skal gå gjennom og se om innstramningene som er gjort er nok til at vi eventuelt vil gi slipp på kravet om totalforbud, sier hun.
Ved forrige revisjon av regelverket for telefonsalg i 2009 kom en rekke innstramminger. Men med rekordmange klager på telefonsalg i 2014, uttalte Horne at det var behov for nye lovendringer.
– Ethvert regelbrudd er uakseptabelt. Vi vurderer behovet for endringer. Vårt mål er at regelverket skal sette tydeligere grenser for når forbrukerne kan kontaktes per telefon, sa hun den gang.
Det nye høringsnotatet fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet har frist i oktober, og partiene skal fremover vurdere om de foreslåtte innstramningene er nok. I fjor spurte stortingsrepresentant Kjell Ingolf Ropstad (KrF) forbrukerministeren hva hun ville gjøre for å få bukt med kritikkverdig telefonsalg.
Ropstad har nå lest høringsnotatet. Han er enig i Forbrukerombudets kritikk.
– De tilfellene vi snakket om sist er uakseptable, det regner jeg med alle andre også mener. Og da må vi jo se hva vi kan gjøre for at særlig eldre mennesker slipper den type telefonhenvendelser. Tiltakene som blir foreslått er et steg i riktig retning, men da hadde det også vært bra å ta med alle forslagene, slik Forbrukerombudet påpeker, sier Ropstad.