Bransjeveteran Torbjørn Skalleberg, innehaver av Skalleberg leker i Grimstad,
har solgt leketøy i over 35 år. Han mener det har skjedd en klar endring de ti siste årene i lekevaner blant barn.
– Mitt inntrykk er at barn slutter å leke tidligere nå enn de gjorde før. Lekealderen har nok gått ned med et par år de siste ti årene, mener
Skalleberg.
Nå er det andre ting barna ønsker seg, forteller han, i alle fall barn i ni - og tiårsalderen.
- LES OGSÅ: Priskrig på leker
– De vil heller ha mobil og nettbrett enn leker. Noen ønsker seg fortsatt leker, men mitt inntrykk er at barn generelt sett ønsker seg andre ting enn tradisjonelle leker etter de har blitt ni og ti år gamle, sier Skalleberg.
Mats Langås Johansen (11) ønsker seg også noe annet enn leker til jul
– Jeg ønsker meg ny mobil til jul, sier Langås Johansen.
– Hvorfor ikke leker?
– Nei, jeg er blitt for stor for det, svarer 11-åringen, som heller ikke tror noen av kameratene hans ønsker seg det.
Flaut å kjøpe leketøy
Administrerende direktør i leketøykjeden Ringo, Gro Svendsen, har registrert samme tendens som Skalleberg påpeker.
– Dette er en trend vi har sett de 10–15 siste årene. Vi snakker om en ny gruppe barn nå, såkalte «Tweens», de som er mellom åtte og 12 år gamle. Vanlige leker er gjerne ikke like stas for dem lenger, samtidig er de ikke tenåringer heller ennå, sier Svendsen.
Hun tror riktignok mange barn i denne aldersgruppen liker å leke med tradisjonelle leker, men mener det foregår mer i det skjulte.
– Vi ser det selv. Hvis det kommer barn i den alderen, mellom 10 og 11 år, og kjøper noe i våre butikker, så synes de gjerne ikke det er så stas å vise det. Da gjemmer de gjerne Ringo-posen, påpeker Svendsen.
På leketøykjedens hjemmeside har hun en egen nettspalte som heter «Spør Gro». Der får hun ofte spørsmål om når man er for gammel til å leke med leker.
– Det kan være jenter i 12-årsalderen som sier at de fortsatt synes det er gøy å leke med dukker, men så synes de dette er flaut, forteller Svendsen.
Tøff konkurranse
Hun mener barn allerede begynner å gå vekk fra leker når de er i åtteårsalderen.
– Da begynner de å følge med på de større barna og se opp til dem, og da synes det gjerne at det de gjør kulere enn det de selv gjør. Det er uten tvil den mest ufordrende målgruppa for oss når det gjelder å finne ting de liker, forklarer Svendsen.
Hun sier de kjenner tøff konkurranse fra andre butikkbransjer.
– Vi må hele tiden tenke nytt for å appellere til denne aldersgruppa, og vi konkurrerer like mye med sportsbutikkene og kleskjedene som med andre leketøykjeder når det gjelder denne målgruppa, sier Svendsen.