«For å øke andelen elever, studenter og ansatte som reiser kollektivt eller sykler er det nødvendig å fjerne muligheten for gratis parkering.»
Det står å lese i en søknad Naturvernforbundet Kristiansand har sendt til Klima- og miljøverndepartementet.
Vil fjerne gratis parkering
Naturvernforbundet ønsker å utfordre etablert praksis med gratis parkering utenfor fire offentlige bygg, som ligger i samme område mellom Oddemarka og Gimle.
– Gratis parkering er en oppfordring til å kjøre bil, sier leder av Naturvernforbundet i Kristiansand Marte Rostvåg Ulltveit-Moe.
Hun viser til et godt busstilbud i området, og ikke minst mange fine sykkelstier.
– De aller fleste av oss har sabla godt av å røre litt mer på seg. Det å sykle mer er bra både for miljø og helse. Vi trenger bare en liten puff i form av å fjerne gratis parkering, sier Ulltveit-Moe til NRK.no.
De vil kartlegge muligheten for å få innført parkeringsavgift ved Universitetet i Agder, Kristiansand katedralskole Gimle, Odderneshallen og Oddernes kirke. De to skolene har nærmere 12.000 elever, studenter og ansatte.
I søknaden argumenteres det for at p-avgift er et av de mest effektive virkemidlene for å redusere biltrafikken, og at det passer godt med klimaforliket og målet om at trafikkveksten skal tas med kollektivtrafikk, gange og sykling
Se video:
Kampanje mot byggenes eier
Naturvernerne vil nå sitt mål gjennom å kartlegge hvem som bestemmer over de ulike parkeringsplassene i dette ene konsentrerte området, samt informere ansatte og brukere om sammenhengen mellom klimaproblemene og parkeringsplassene.
Så håper de å få flere med seg på å drive en aktiv kampanje for å få innført parkeringsavgift.
– De potensielt gode resultatene kan spre seg til andre institusjoner, heter det i søknaden til departementet.
De ber om å få 240.000 kroner til en informasjonskampanje.
Skepsis fra Høyre
Høyres gruppeleder i Kristiansand Hans Otto Lund tror dette er vanskelig å få gjennomført. Både av hensyn til de som skal i kirken eller på kirkegården, men også i forhold til å ha et best mulig tilbud til studenter i en by som ønsker å legge til rette.
– Det er noen ganske heftige nedsider her, men det er et interessant initiativ å få utredet, sier Lund og konstaterer at bilen er kommet for å bli og at noen virkelig trenger den.
Han viser til at kommunen gjør en kjempejobb for å ha et godt busstilbud, men vil ikke avvise tankene fra Naturvernforbundet.
– Nettopp det å se på hva som er behovet. Er det nødvendig å ha så stort parkeringsområde som er gratis? Det kan være andre måter å gjøre det på, for eksempel at de som må ha bil får et parkeringskort, sier Hans Otto Lund.