Bakgrunnen for vegvesenets kampanje er politikernes målsetting om å doble sykkelbruken her i landet.
I disse dager gjøres det filmopptak til det som etter hvert skal fremstå som nesten-ulykker og trafikkfarlige situasjoner.
Et stort filmcrew bruker Grimstad by som location til vegvesenets storsatsing for å dempe konfliktnivået mellom syklister og bilister.
– Vi ser at det er flere og flere som sykler. Og når syklister og bilister møtes i trafikken så kan det oppstå noen situasjoner og misforståelser og farlige ting. Vi vil fortelle litt om hvordan man skal oppføre seg for å unngå slike farlige situasjoner.
Det sier prosjektleder i Statens vegvesen Region sør, Signe Gunn Myhre.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Mange farlige situasjoner
Geir Bisgaard er ivrig syklist og er nøye på å følge trafikkreglene.
Flere ganger har han blitt utsatt for livsfarlige situasjoner på veien.
– I fjor ble det solgt 370.000 sykler i Norge. Og de satser på å selge det samme i år. Det blir flere og flere og da vil det bli ubehagelige situasjoner innimellom, sier han.
Regjeringens målsetting i Nasjonal transportplan er å doble antall syklister.
Hushovd fronter kampanjen
Sykkelkampanjen til Statens vegvesen er et ledd i å gjøre sykling litt tryggere.
Og det er selveste Thor Hushovd som skal fronte selve kampanjen.
– Jeg tror det er viktig å sette fokus på dette. Og dette går begge veier. Det finnes gale bilister og det finnes gale syklister, sier Hushovd.