I oktober ble «Plan for kollektivtransport i Vest-Agder 2015-2020» sendt ut på høring.
Målet er at flere skal la bilen stå og heller reise kollektivt, sykle eller gå.
På sikt bør antall bussavganger i rushtiden dobles, mener NHO. De vil også ha bedre busstilbud mellom byene på Sørlandet.
Økt satsing i byområdene
Rådgiver i NHO Agder, Trond Madsen, er fornøyd med at gruppen som har utarbeidet planen, ønsker økt satsing på kollektivtrafikk i byområdene og mellom byer og regioner.
– Frekvensen og tilgjengeligheten må økes dersom kollektivtrafikken skal være et konkurransedyktig alternativ, sier han.
Økt satsing i byområdene er en konsekvens av forventet befolkningsvekst, som ifølge planen vil bli størst i bynære områder.
– Skal man nå målene om at veksten i persontrafikken i byområdene skal tas gjennom kollektivtrafikk, sykkel og gange, må kollektivtilbudet styrkes vesentlig, sier Madsen.
NHO Agder mener at det er nødvendig å doble kapasiteten i kollektivtilbudet i rushtiden i disse områdene innen 2040.
Flere pendlere
I tillegg er det ventet at flere kommer til å pendle inn til byene. NHO Agder er opptatt av at transportsystemet må dimensjoneres for dette.
– Kollektivtilbudet knyttet til arbeidsreiser må bygges ut. Dette innebærer også investeringer i veianlegg som kan bidra til at kollektivtrafikken kommer raskere fram, sier Madsen.
I sin kommentar til planen har NHO Agder skrevet at dagens inn- og utpendling er preget av ineffektive transportsystemer, høy privatbilbruk og store klimautslipp.
Madsen tror økt satsing på kollektivtrafikk vil ha mange positive ringvirkninger.
– Det vil bidra til lavere utslipp og økt effektivitet for næringstrafikken. Det kan også bidra til mer robuste bo- og arbeidsmarkedsregioner.
Å reise kollektivt skal være attraktivt
I Planen for kollektivtransport i Vest-Agder 2015–2020 står det at det skal det være attraktivt å reise kollektivt.
Planen er samordnet i forhold til felles plan med Aust-Agder fylkeskommune: Regional transportplan Agder 2015 -2027.
- LES OGSÅ: Mener det er for dårlig busstilbud
- LES OGSÅ: Eldre klager over busstilbudet i Lillesand
Endelig plan vil være førende for fylkeskommunens arbeid innenfor sitt ansvarsområde og vil tjene som fylkeskommunens styringsdokument overfor Agder Kollektivtransport som skal drifte kollektivtrafikken.