Aktørene som har prøvd seg før Haga Buss har heller ikke fått flybusstilbudet til å bli lønnsomt. Nå truer eieren av selskapet med å pakke sammen, han også.
1–15 passasjerer
Eier av Haga Buss i Kristiansand, Rajinder Singh Rihal, sparer ikke på kruttet når NRK ringer angående rutetilbudet til og fra flyplassen.
– Det er helt håpløst å drive flybuss på Kjevik. Vi har et elendig belegg på våre bussruter. Flere ganger kan det bare være én passasjer og det er ikke ofte det er over 15, sier Rihal.
Rihal og hans selskap tok over ruten etter Setesdal Bilruter som holdt ut i seks år, men lønnsomheten sank og rutetilbudet ble kuttet helt til de måtte kaste inn håndkleet den 20. april 2009.
De begrunnet nedleggelsen med at det ikke var økonomisk grunnlag for videre drift. Nå kan Haga Buss lide samme skjebne.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
– AKT må ut
Flybussen er et fullt ut kommersielt tilbud uten offentlig støtte. Hver bussreise som Agder Kollektivtrafikk står bak er derimot subsidiert. Dette irriterer eieren av Haga Buss i Kristiansand.
– Vi får ikke ett øre med offentlig støtte. Det er klart at det ikke går an å overleve når AKTs buss står rett ved siden av og tar halve prisen, sier Rihal.
Flybussen tar 100 kroner for en enkeltbillett, mens Agder Kollektivtrafikk tar 40 kroner for samme strekning. Flere av avgangene tar dessuten like lang tid.
– AKT må ut. Vi kan ikke ha dem der som konkurrenter. Eller så får vi legge ned og de ta over dette tilbudet.
– De burde ikke vært på Kjevik i det hele tatt. Jeg vet ikke om én annen by hvor flybussen konkurrerer med det offentlige tilbudet, sier Rihal.
Traffic Manager, Lars Einar Meling, i "flybussen.no" har oversikt over Oslo spesielt, men sier dette ikke stemmer.
– Det er imidlertid krevende å drive flybuss. Fra flere av byene hvor våre selskap opererer, er det konkurranse. I Oslo konkurrerer vi med NSB, Flytoget, som er et statlig AS og Ruter som har de offentlige bussene, sier Meling.
I likhet med Rihal sier han det kan være utfordrende å ligge på samme prisnivå, og at de må skreddersy et tilbud som er annerledes på andre måter.
Innrømmer dårlig tilbud
Rajinder Singh Rihal innrømmer videre at deres flybusstilbud ikke er optimalt. Rutetidene er slik satt opp at de ikke kan tilfredsstille for eksempel både Norwegian og SAS sine flypassasjerer.
Dermed har mange opplevd å stå med lua i hånda, når de hadde tenkt seg med flybussen hjem.
– Vi opplever for eksempel at Norwegian og SAS er ulike på punktlighet. Passasjerer fra det ene flyet maser mye på bussjåføren og truer med å ta taxi. Da kan ikke vi vente om det andre flyet som skulle komme rett etter, blir forsinket, selv om dette er nær oppsatt rutetid.
NRK Sørlandet har fått respons fra brukere av flybussen som hevder den ikke alltid følger rutetabellen, men dette avviser Rihal.
– Vi har hatt et problem med at vi ikke kan vente på forsinkede fly, men vi følger alltid rutetabellen, bedyrer han.
Tradisjonelt har flybussen ventet inntil 20 minutter ved forsinket ankomst, men det sier Rihal at de ikke har mulighet til å gjøre.
– Da kan vi miste de passasjerene vi har fra et annet fly og som må vente. Det er klart det er et problem. Vi vil gjerne ha flere avganger som er tilpasset alle flyavgangene, men da må som sagt AKT ut, sier Rihal.
– Vi er ikke ute etter flypassasjerer
Administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk, Siv Wiken, sier de ikke er ute etter kundegrunnlaget til Haga Buss.
– Vi har et ordinært tilbud som ikke er tilpasset flyrutene, men som retter seg mot dem som arbeider og jobber i området, sier Wiken.
Selv om det ikke er intensjonen, er det likevel flere avganger som passer med rutetilbudet på Kjevik.
Wiken vil ikke kommentere om det vil være aktuelt å trekke deres ruter ut fra flyplassen, men sier at det ev. må vurderes politisk.
I tillegg til å skylde på AKT mener Haga Buss i Kristiansand, at passasjerene tar for mye taxi.
– Veldig mange går jo rett i en taxi, eller hopper på en lokalbuss, sier Rihal.
LES OGSÅ:
Setesdal Bilruter – AKT var ikke noe problem for oss
Setesdal Bilruter som hadde flybussen tur/retur Kjevik-Kristiansand fra 2003 til 2009 mener ikke Agder Kollektivtrafikk utgjorde noe trussel da de holdt ruten.
– Vi opplevde ikke dem som noe problem. For oss gikk det dårligere år etter år, vi måtte kutte i rutetider for å få det til å gå rundt, til slutt var tilbudet så dårlig at vi måtte legge ned.
– I all hovedsak var dette fordi det var for få flyavganger til og fra Kjevik, sier daglig leder i Setesdal Bilruter, Terje Greibesland.
Greibesland sier imidlertid at de også slet med å forholde seg til rutetabellen, da noen kom med bagasje og andre ikke, og at dette førte til mye ventetid for passasjerene.
SI DIN MENING OM FLYBUSSTILBUDET PÅ KJEVIK!