– Vi har lyktes godt med samferdselssatsingen vår i Agder. Nå ligger E39 i rute og vi skal
mest sannsynlig ha oppstart av Tvedestrand–Arendal til neste år, sier stortingsrepresentant Ropstad.
På tross av dette mener han at det er en del av Aust-Agder som er kommet dårlig ut.
En glemt vei
– Vi har glemt østre Agder, og det er helt avgjørende at et samlet Agder krever at hele E18 kommer inn i det nye veiselskapet, sier Ropstad.
Det nye statlige veiselskapet er regjeringens forsøk på å gjennomføre utbygging på utvalgte prosjekter mer effektivt enn det gjøres i dag.
- Les også: «Prøvekjør» ny E39
– Den gode kampen vi har hatt med konsentrasjonen om nye E18 mellom Arendal og Tvedestrand har gjort at vi ikke har fått planlagt neste trinn av europaveien lenger øst, og har kommet langt bak i køen, sier stortingsrepresentanten.
For å bevege seg frem i køen igjen er den eneste måten ifølge Ropstad, å få veistrekningen inn i det statlige veiselskapet.
Lynrask planlegging
– I veiselskapet vil det være lynrask planlegging og man vil bygge ut i store strekk, der E18 passer perfekt inn. Da vil vi kunne få byggestart allerede i 2017 eller 2018, sier Ropstad.
Han forklarer at med dagens ordning må man gjennom den årlige budsjettprosessen for å få bevillinger til både utbygging og planlegging, men med det nye selskapet vil de ta seg av alt dette.
– Om man får E18 inn i veiselskapet kan man bare fortsette veiutbyggingen østover når Arendal – Tvedestrand står ferdig i 2018, avslutter Ropstad.