Det har vært en kraftig økning i antall trafikkdrepte i gruppen over 55 år, som har tatt igjen de yngste trafikantene på den dystre statistikken.
– De godt voksne i sine millionbiler, og med fare for å være stigmatiserende må jeg si at Audi- og BMW-eierne må skjerpe seg, for de er overrepresentert når det gjelder førerkortbeslag, sier UP-sjef i Agder og Rogaland, Øystein Krogstad.
– Hvor mange prikker har jeg?
Han forteller at disse bilistene spør om hvor mange prikker de har når de blir tatt i en fartskontroll, fordi de lurer på hvor mye de har å gå på før de mister førerkortet.
– De bryr seg lite om de får 10-12.000 kroner i bot i løpet av ei påske. De har for fine biler og for mye penger, sier UP-sjefen.
«Forever young»
Assisterende informasjonsdirektør i If Skadeforsikring, Emma Elisabeth Vennesland, mener UP-sjefen gjør en litt enkel kobling mellom antall drepte og råkjøring, men er også bekymret for det hun kaller kraftig endring i kjørestil til folk som tidligere kom i kategorien «mann med hatt».
– Vi ser at bildet på bilister er veldig endret de siste årene. Før tenkte vel de fleste av oss at når man rundet 50 år begynte man å bli gammel og mer forsiktig, men nå er 50-åringene «forever young» og fart og spenning følger folk til langt opp i 60-70-årene. Så bildet er totalt endret, sier Vennesland.
Vil ikke endre forsikringspremier
I dag er bilforsikringen dyrere for personer under 23 år, men selv om de eldre bilistene nå har tatt igjen denne gruppa i ulykkestall vil ikke If Skadeforsikring øke premien for denne gruppen, eller redusere for de yngste.
– Risikoprofilen til de ulike aldersgruppene reflekteres i prisen. Vi ser dessverre at det er svært alvorlige skader blant yngre bilister. Ofte dreier det seg om utforkjøringer med et stort potensial for personskader, sier Vennesland.