– Vi vet ikke hvorfor departementet har sagt stans til oss, selv om vi gjentatte ganger har spurt, sier direktør Bjørn W. Fjellhaugen til Fædrelandsvennen.
Underdirektør Frode Overland Andersen i Utenriksdepartementet sier at norsk næringsliv som fører handel med Iran, gjør det på egen risiko.
– Det er en sterk eksportkontroll mot Iran basert på de sikkerhetspolitiske betraktningene vi til enhver tid har mot landet, sier han.
Frykter båtene kan bli brukt militært
Andersen sier at FNs sanksjoner mot Iran har økt etter hvert som spenningen i Persiabukta har tiltatt.
– Alle varer som har en risiko for å bli brukt til militære formål, er bekymringsfullt, selv om varen i utgangspunktet er til det sivile markedet, sier Andersen.
Han kan ikke si hvor lenge det norske verftet må vente på svar angående Iran-kontrakten som ble stanset i mai.
Frykter ikke for kontrakten
Det var på sensommeren i fjor Båtservice inngikk kontrakt med iranske myndigheter om levering av de ti redningsbåtene til bruk langs den iranske kysten. Fra før har verftet bygd og levert fem slike båter til landet, i tillegg til andre båter.
Etter planen skulle verftet ha begynt å bygge fartøyene senere i år. UD har tidligere sagt at båtene ikke er lisenspliktige.
– Båtene er små redningsfartøy som ikke kan brukes i militær sammenheng. Enn så lenge får vi vente på UD og godkjennelse derfra. Jeg har ingen frykt for at iranerne vil si opp kontrakten, sier Fjellhaugen.