Hopp til innhold

Tollvesenet knep seilbåtsvindlere

Tollvesenet og båtbransjen tror båtfolk unndrar seg moms ved å praktisere vinteropplag i utlandet. To havseilere på vei til Sørlandet ble nylig stoppet av politibåten.

Helge Breilid

Helge Breilid i Tollvesenet Sør tror det er flere langs kysten som ikke fortoller båten sin etter reglene.

Foto: Håkon Eliassen / NRK

I slutten av juni ble de to større seilbåtene stanset utenfor kysten av Sørlandet.

Den ene båteieren mistenkes for å smugle inn båten med en verdi en million kroner. Den andre hadde gjort reparasjoner i Sverige for 500.000 kroner, noe som også krever et oppgjør med Tollvesenet.

– Det finnes nok enda flere langs kysten som ikke har fortollet inn båten på korrekt måte. Dette er en av oppgavene vi skal ta mer tak i, sier kontorsjef i Tollregion Sør Helge Breilid.

– Mørketall finnes

Med andre ord. En lang og lys sommer i norsk skjærgård skjuler mørketall. Fristelsen kan være stor for enkelte når en båt i millionklassen averteres for salg i utlandet. Importen koster hundretusener av kroner.

– Mørketall finnes, men hvor mange blir ren spekulasjon. Det dreier seg om noen båter, det er helt klart, sier Breilid.

– Skjer dette i organiserte former?

– Nei, det tror vi ikke.

Du skal være meget kald hvis du tar inn en båt til Norge uten å betale moms. Ut ifra det vi hører, løper du en stor risiko

Salgssjef i Lunde Båt, Jan Petter Meringdal

Båtimportør: – Det foregår

En av landets største båtimportører, Lunde Båt, er enig i at privat båtsmugling foregår.

– Det foregår, men jeg velger å tro at det ikke er i stor skala. Men at én og annen gjør det, det tviler jeg ikke på, sier salgssjef Jan Petter Meringdal til NRK.

Han selger tyske Bavaria-seilbåter i Norge, og synes det virker som at Tollvesenet gjør en god jobb – spesielt på Sørlandet.

Billig vinteropplag

Men det er andre måter å unndra seg import-kostnader på, enn å smyge seg inn i båthavna en mørk høstkveld og siden late som ingenting.

– Da er det er nok flere som spekulerer i vente med å betale toll og moms, og lar båten ligge i for eksempel Sverige, sier Meringdal.

Han sier båtsmuglere tar store sjanser.

– Du skal være meget kald hvis du tar inn en båt til Norge uten å betale moms. Ut ifra det vi hører, løper du en stor risiko.

– Er det lett for en bruktkjøper å finne ut om en seilbåt er korrekt importert?

– Ja, det er alltid et byggenummer på båten som du kan gi til tollmyndighetene. Hvis det er en Bavaria-båt så kan vi se om den er tatt inn gjennom oss eller ikke, sier Meringdal.

– Bør ikke føle seg trygge

Tollvesenet er klar over at enkelte moms-flyktninger trafikkerer sørlandsskjærgården i dyre båter – fra sitt eksil over Skagerrak.

– Vi ser at en del båteiere tar vinteropplaget i Danmark eller Sverige, og så bruker båten gjennom en lang sommer her i Norge. De tror åpenbart at vi ikke skal klare å finne dem, sier Breilid.

Denne gruppen skal ikke føle seg trygge.

– De tror de er utenfor vår rekkevidde. Men vi har et godt samarbeid med våre danske og svenske kolleger, sier tollsjefen.

De to aktuelle sakene fra Sørlandet er ikke ferdig behandlet. Båteierne kan vente seg pålegg om å betale moms og toll og ekstra gebyrer.

Ved momssvindel risikerer også båteieren at Tollvesenet tar endelig beslag i båten.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Feiret Eid med bønn og kake i Kristiansand 01:53
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 03 0,7 kr
Dyrest kl. 08 1,48 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 5,6 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,7 kr En vask
  • Varmeovn 1,4 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %