Statens vegvesen planlegger ny E39 gjennom indre deler av skogen i Vågsbygd i Kristiansand.
For å markere avstand mot dette, ble det i dag arrangert skogstur med naturlos fra fire forskjellige steder til felles samling på Bjørkedalsheia.
Derfra er det utsikt over Vågsbygd, innseilingen til Kristiansand og store deler av byen.
- «Prøvekjør» ny E39 Mandal-Lindesnes
- «Prøvekjør» ny E39 i Søgne
Trakk opp banner
For å illustrere størrelsen på veien, ble det trukket opp et 39 meter langt banner.
– Det tilsvarer bredden på en motorvei. Det er voldsomme dimensjoner, sier Pål Friis som er leder av Vågsbygd vel.
Nesten 400 mennesker var samlet for å få mer informasjon om traseen Statens vegvesen ønsker å bygge.
– Planene inkluderer et stort kryss rett nord for Fiskåvann. Det vil bli trafikkstøy nedover hele dalen.
– Hva er det verste med planene?
– Hele traseen er uakseptabel. Dette berører 25.000 mennesker, sier Friis og lover at kampen ikke er tapt.
Turen ble arrangert av Naturvernforbundet i samarbeid med Vågsbygd vel, IK Vågs løypeutvalg, Slettheitoppen vel og Christiansand Klatreklubb.
Veien som er planlagt mellom Grauthelleren og Søgne, vil gå rett gjennom Vågsbygdskauen, med bro over Fiskåvannet, Bukksteinsvannet og Øygardsvann.
– Dette er noen av de fineste delene av skogen i Vågsbygd. Derfor er dette skandaløse planer, sa Halvor Fjermeros (Rødt) til Fædrelandsvennen før jul i fjor i forbindelse med en protest utenfor bystyresalen, da det ble gitt grønt lys for at vegvesenet kunne starte planleggingen.
Innser det negative
Statens vegvesen gikk i oktober i fjor inn for løsningen som berører Vågsbygd. Hele prosjektet gjelder ny E18 og E39 i en Ytre ringveg mellom Vige i Kristiansand og Volleberg i Songdalen.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Mellom Breimyr og Volleberg vil veien gå i ubebygde skogsområder med flere tjern og vann, der Rossevann er det største.
– Korridoren er positiv ved at man skåner friluftsområdene ved Kjerrane/Gråmannen nær lysløypa på Hellemyr og boligbebyggelsen på Hellemyr og Fidjemoen, heter det i planen, som også ser de negative sidene for Vågsbygd:
– Den er negativ ved at kryssområdet på Breimyr forskyves vestover og den berører mer av markaområdene vest for Fiskåvannet og Bukksteinsvannet enn rød korridor.
Flere har tatt til orde for en Markagrense, slik Oslo har for å forhindre nedbygging av friluftsområder.
- Les også: