Graciela Nilsen, som jobber i en butikk i Kristiansand, bestilte forrige fredag i 14.00-tida en TT-taxi til ei dame som var kunde i butikken.
Taxisentralen sa at taxien skulle komme med en gang, og Nilsen hjalp dama i rullestol ut på fortauet hvor hun skulle bli hentet.
TT-ordningen er en transporttjenesten for funksjonshemmede i Vest-Agder.
Ble sint
Men da Nilsen sluttet på jobb klokka 16.00, fant hun dama fremdeles sittende på samme plass som hun hadde forlatt henne. De ringte etter taxi på nytt, men da var det ingen taxi ledig og Nilsen bestemte seg for å trille dama hjem.
– Jeg reagerte voldsomt da jeg så at hun fremdeles satt der da jeg skulle hjem. Jeg hadde andre planer den dagen, men jeg kunne ikke ta sjansen på at hun skulle bli sittende å vente i to timer til, så jeg trillet henne hjem, sier Nilsen.
I et leserinnlegg i Fædrelandsvennen i dag deler Nilsen sin frustrasjon over taxiselskapet og spør hvordan dette kunne skje.
Beklager
Ole Martin Olsson fra Taxi Sør beklager på det sterkeste det som har skjedd.
– Jeg har sjekket hva som kan ha skjedd, og vi kom feil ut fordi drosja ble bestilt til en TT-bruker, uten at det ble sagt noe om at det var en rullestolbruker.
– Det ble sendt opp en bil som kom få minutter etter, men denne bilen kunne ikke ta rullestol. Vedkommende ga beskjed til sentralen om dette, men det var der feilen skjedde. Denne beskjeden kom på en eller annen måte ikke inn i bookingsystemet vårt. Jeg vet ikke hva som har skjedd, men det har skjedd en feil hos oss.
– Dette er en beklagelig historie. Det har skjedd en feil som ikke skulle skje. Heldigvis er det ikke ofte at det skjer slike feil. Jeg har jobbet med dette siden 1998 og jeg tror det er første gang det har skjedd at en rullestolbruker har blitt sittende igjen på den måten, sier Olsson.