For havna er etableringen et viktig, miljømessig skritt, sier havnedirektør Halvard Aglen.
– Dette betyr at vi kan fortsette vårt arbeid for å bli en mer moderne havn. Drivstoff av denne typen er viktig i det langsiktige perspektivet, så for oss er dette en stor og viktig dag, uttrykker Aglen.
- Les også: Vil bygge drivstoffanlegg med naturgass
Svært miljøskadelig skipstrafikk
Skipstrafikken inn til Europa er i dag svært miljøskadelig. Nye EU-regler skjerper kravene, og gassdrevne skip skal redusere utslippene med opptil 95 prosent.
– Antall skip som skal gå med LNG-gass i Europa vil dermed øke ganske mye, sier Svein Sund, som er salgs- og markedssjef i Gasnor.
Som en veldig sentral havn, vil Kristiansand få sin andel av disse skipene.
Mandag ble avtalen mellom Gasnor og Kristiansand havn undertegnet.
Investerer flere titalls millioner
Selskapet skal investere flere titalls millioner i et gassanlegg for LNG ved siden av dagens tankanlegg.
– Kristiansand havn fokuserer også på det miljømessige, og derfor vil en tiltrekke seg denne type skip, og derfor er samarbeidet med havna veldig interessant, ifølge Sund.
– Hvordan ser du for deg utviklingen i Kristiansand havn?
Vi ser for oss en noe begrenset start, men med store utvidelsesmuligheter, slik at en vil kunne ta imot behovet for LNG både til skip, industri og busser og annet i havna her i mange titalls år, avslutter Sund.