Plasseringen av bygget er omstridt fordi Kristiansand kommune tidligere har bestemt at slike kontorbygg skal ligge i sentrum eller langs kollektivaksen.
Venstres Stein Inge Dahn gikk derfor imot planene i hovedutvalget for samferdsel, areal og miljø.
– Kristiansand har påtatt seg et særskilt klimaansvar, sa Dahn og mente at utbyggeren måtte finne et nytt sted for bygget.
Fikk lite støtte
Dahn fikk bare støtte fra en representant, Jørg Magne Hadland (KrF). Etter møtet la ikke utvalgets leder, Kåre Glomsaker (Frp) skjul på at det avgjørende var bedriftens størrelse og viktighet.
– Dette er en bedrift med ordrereserver for mange milliarder kroner. Dessuten setter vi en del betingelser når det gjelder opprusting av veier og gang- og sykkelstier, sa Glomsaker.
– Samtidig vil jeg ikke legge skjul på at jernbanetomta i sentrum hadde passet godt. Den er ledig, la Glomsaker til.
Tror jubelen vil stilne i fremtiden
Sven Johannessen fra Randesund Bydelsråd fulgte sammen med flere fra nærområdet- debatten.
– Vi er realister, vi regnet med at det ville gå denne veien. Men det er positivt at rekkefølgekravene er skjerpet og at Sømsveien blir tatt vare på. Det er vi veldig fornøyd med, sa Johannessen.
– Men det store slaget, om bygget skal stoppes, er vel tapt?
– Ja, det kan godt tenkes at vi er kommet dit. Vi har hatt is i magen. Men for mange er det viktig at dette er en stor bedrift. Samtidig må jeg si at det i dag kom tydelig fram at dette bygget går på tvers av de overordnete føringene i Kristiansand. Jeg tror ikke ettertiden vil rope hurra.
- LES OGSÅ: Advarer mot at oljegiganter flytter fra landsdelen
- LES OGSÅ: Flere protester mot utbygging
Saken er ikke avgjort etter dagens møte. Flere instanser skal uttale seg, og den skal tilbake til Kristiansand kommune, som har sendt den ut på høring.