Hopp til innhold

Får ikke fjerne sovekupeene på Sørlandsbanen

Tilbudet om sovevogn på Sørlandsbanen blir ikke fjernet. Det er klart etter at Samferdselsdepartementet nå har vurdert et forslag om endringer i togtilbudet på strekningen Oslo-Stavanger.

Sørlandsbanen

NSB ønsket å fjerne sovetilbudet på Sørlandsbanen og bruke pengene på å øke antallet avganger. Men regjeringen sier nei.

Foto: Øystein Ellingsen/NRK

NSB har sagt at de vil fjerne sovekupeene på Sørlandsbanen, og mener at det er for dyrt å opprettholde dette tilbudet. De vil heller bruke pengene på å øke antallet avganger.

Det er i dag 140 sitteplasser og 60 senger på nattoget på Sørlandsbanen. Og i gjennomsnitt er 35 senger fulle på hver avgang.

LES: Her kan du sjekke påsketrafikken i ditt område

– Viktig funksjon

Men nå setter Samferdselsdepartementet en stopper for NSBs ønske om å fjerne sovekupeene. Regjeringen sier de ikke ønsker å fjerne et godt og miljøvennlig tilbud.

– Vi mener at sovekupeene har et viktig funksjon for Sørlandsbanen. Det er en ordning som ligger inne i trafikkavtalen som ble inngått for kort tid siden, og den ordningen ønsker vi å videreføre, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet Geir Pollestad til NRK.

Sovevogn NSB

En av NSBs sovevogner.

Foto: Knai, Vidar / NTB scanpix

Samferdselsdepartementet har derfor gitt NSB beskjed om at de ikke skal arbeide videre med forslaget om å fjerne sovevogntilbudet på Sørlandsbanen, forklarer han.

Vil ikke fjerne et godt alternativ.

– Departementet har fått mange tilbakemeldinger, etter at denne saken ble kjent, der folk forteller at de ikke får plass på sovekupeene fordi det er utsolgt. Så vi mener det er fortsatt ønske og behov for dette tilbudet, sier Pollestad.

– Sovevogn er et godt og miljøvennlig alternativ for de som skal på tidlige møter i hovedstaden, og derfor ønsker vi å videreføre det, sier han.

Passasjerer på strekningen Oslo-Stavanger vil dermed fortsatt ha et tilbud om sovekupeer på nattoget.

Forslaget om å fjerne sovevogntilbudet ble satt fram som en del av NSBs arbeid med å utforme togtilbud i tråd med ønsker fra fylkeskommunene. Bakgrunnen for forslaget er at en slik endring ville kunne åpnet for noen flere avganger på dagtid på Sørlandsbanen, mot en avvikling av sovevogntilbudet.

Mener NSB har gjort det vanskelig

Senterpartiet stortingskandidat Kåre Gunnar Fløystad fra Aust-Agder mener at NSB over lengre tid har bygd ned sovekupé-tilbudet, og at det igjen bør bli et tilbud for flere folk.

– NSB har over lengere tid gjort det vanskeligere og vanskeligere å benytte seg av tilbudet om sovekupé. Før kunne man gå på toget på og legge seg i en vogn i Arendal og i Kr.sand. Nå må man gå på når toget kommer midt på natten, sier Fløystad til NRK.

Han synes det er bra med flere togavganger og forstår at noe må kuttes.

– Hovedgrunnen til at endringen støttes fra fylkene er at NSB har gjort det de kan for å ødelegge tilbudet om sovekupé. Det er ikke sikkert vi hadde sett saken på samme måte dersom det var et godt tilbud for innbyggerne i vår del av regionen, sier han.

Senterpartipolitikeren hevder sovekupeer er et viktig tiltak for næringslivet og gjør det mulig for folk å velge tog framfor fly når de skal til hovedstaden. han mener også senger i toget er langt mer komfortabelt enn alternativet.

– Alle som har prøvd sittevogn fra Stavanger til Oslo ser at det er lite aktuelt dersom du har tenkt å være opplagt når du kommer fram på morgenen, sier Fløystad.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,6 kr
Dyrest kl. 18 1,95 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %