Lenge før premieren, under Filmfestivalen i Cannes, ble filmen solgt til 73 land. Skaper av Sabeltanns univers, Terje Formoe, sa da at han drømte om å nå 100 land. Nå er drømmen gått i oppfyllelse.
– Vi har nå solgt filmen til over hundre land og har fortsatt flere i vente. Vi regner med distribusjon over hele verden, sier Frederick Howard i Storm Films til NRK.no.
Erobrer tyske kinoer
Hos filmprodusenten er spenningen stor i disse dager. Nå i mai står det enorme tyske filmmarkedet for tur.
«Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama» hadde et budsjett på nærmere 50 millioner kroner. 26. september i fjor hadde filmen verdenspremiere i Oslo.
– Tyskland og Frankrike er viktige markeder for oss. Flere hundre kinoer kommer til å vise Kaptein Sabeltann, og filmen kommer til å bli markedsført bredt. Det gir oss tro på at disse markedene kommer til å åpne seg for oss, sier Howard.
Les også:
Sju ganger så høy omsetning
Sabeltann er bare ett eksempel på at norske filmer nå blir solgt i stadig økende antall til utlandet.
– Det er sju ganger så høy omsetning av norsk film i utlandet som det var for bare ti år siden, sier direktør Sindre Guldvog i Norsk filminstitutt.
I Norge er filmen en ubetinget suksess med 370.000 solgte kinobilletter. I Sverige har foreløpig 40.000 publikummere sett filmen. Det regnes som et rimelig normalt antall solgte kinobilletter for utenlandske barnefilmer ifølge Svenska Filminstitutet.
Les også:
Flere filmer på gang
Og nye sabeltannfilmer er trolig på vei.
– Suksess i det tyske filmmarkedet med flere hundre tusen solgte billetter, vil være veldig gøy. Samtidig vil det være et sterkt påskudd til å gå videre med flere filmer i en serie, sier Frederick Howard i Storm Films.
Ifølge Bergens Tidende har Sabeltann og piratene solgt 1,3 millioner plater, 1,3 millioner DVD-er og flere hundre tusen bøker over de siste 25 årene. I tillegg kommer salget av kostymer, sverd og andre sabeltanneffekter som finnes på svært mange norske barnerom.