Hopp til innhold

Teatersjef Ingrid Forthun: – Vi oppnådde alt vi ville!

Ingrid Forthun går inn i sin siste uke som sjef på Agder Teater. Den bruker hun til å feire rekorder! Snart drar hun fra Kilden til Cuba for å danse salsa!

Ingrid Forthun

– Det er ikke så ofte i livet man får en mulighet til å være med på gründerprosjekter som er så fantastiske, sier avtroppende teatersjef Ingrid Forthun.

Foto: Line Oftedal Pedersen/NRK

– Jeg har elsket å jobbe her i Kilden, sier Forthun.

– Det har vært et eventyr.

Et eventyr

Agder teater: Den modige

Fra Agder Teaters forstilling Den modige basert på eventyr Jørgen Moes har samlet.

Foto: Line Oftedal Pedersen / NRK

På Slettheia skole utspiller et annet eventyr seg. Kildens forestilling «Den modige». Barna sitter helt oppslukt av det de ser. Stykket er bygget på eventyr samlet av Agderbiskopen og eventyrsamleren Jørgen Moe.

Det er forestilling nr. 150 for denne produksjonen. Ingen forestilling ved Agder Teater er spilt så mange ganger. Det er altså en av rekordene Ingrid Forthun kan notere seg. Ved turnéslutt i november vil forestillingen ha spilt for totalt 13 000 publikummere i Agder-fylkene.

– Dette er et eventyr på så mange måter, sier Ingrid Forthun.

– Stykket er utviklet og produsert av skuespillere og teknisk stab her i Kilden. Det i seg selv føler vi er unikt. Å komme ut og gi unge mennesker sitt første møte med teater er veldig morsomt!

(Saken fortsetter under videoen.)

Forthun oppsummerer sin tid på Kilden

Rekord på intimscenen

Samtidig er elever fra videregående skoler samlet i Kilden for å se «Jeg kommer tilbake i kveld» av Gaute Heivoll. Ett av 10 nyskrevne verk bestilt fra regionens egne forfattere og dramatikere.

37 Heivoll-forestillinger er spilt med 3246 besøkende. Dette gir 88 prosents belegg i intimsalen.

– Gaute Heivoll debuterer som dramatiker og slår alle tidlige rekorder for vår intimscene. Det er jo litt stilig! Han var med på dramatikersemnaret fra starten i 2009, sier Forthun.

– Det er svært hyggelig at publikum har trykket intimsceneformatet til sitt bryst og responderer så godt på kvalitetsforestillingene vi har gitt dem, sier Forthun.

Skulle fylle Kilden

Det var en stor utfordring som lå foran Ingrid Forthun da hun tiltrådte som teatersjef for seks år siden. Da var Kilden bare en byggeplass.

– Det er en stor utfordring å skulle fylle et så stort hus. Mange sa vi ikke ville greie det. Men det klarte vi, sier Forthun.

Direktør for Kilden, Bentein Baardson insisterte på at dørene skulle holdes åpne før den offisielle åpningen. Ledergruppa hilste på 48 000 mennesker som var på omvisninger gjennom høsten 2011. Fire omvisninger i uka.

– Vi fortalte om alt det fantastiske vi skulle lage og la dem få oppleve. Og så skysset vi dem rett bort til billettluka. Det var lurt!

Inviterte inn barn og unge

– Vi inviterte inn barn og ungdom som skulle oppleve Kilden før de voksne fikk en smakebit.

Orkesteret spilte for 23 000 barn og unge fra hele fylket. Forthun forteller at de klarte å bygge en forventning slik at det i 2012 kunne stemple inn 205 000 publikummere.

– Det er mye. Og det har holdet seg. Det er kanskje enda mer fantastisk! 195 000 i 2013. Så gjenstår det å se hva vi ender opp med i 2014. Marsjfarten skal nok være litt mindre, sier Forthun.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

– Vil forandre Sørlandet

Ingrid Forthun

– Jeg tenkte at dette bygget ville forandre Sørlandet, sier Ingrid Forthun.

Foto: Line Oftedal Pedersen/NRK

– Hva tenkte du da du kom inn i Kilden for første gang?

– At dette bygget er som en lyskraft! Jeg tenkte at dette vil forandre Sørlandet. Det var nesten ikke er mulig å begripe at Sørlandet hadde fått et bygg til 1,7 milliarder kroner.

Bare Den Norske Opera & Ballett i Oslo er større. Sørlendingene har ikke vært godt vant med scenekunst på dette nivået, og orkesteret har spilt på steder med elendig akustikk, sier Forthun.

– Kilden har verdensformat, og vi skulle matche kvaliteten som ligger i arkitekturen i dette bygget. For det gjør noe med den som kommer inn her. Jeg visste det fra Operaen i Bjørvika – hva det gjør med alle – at man forsøker å prestere det ypperste. Og vi skulle fusjonere et teater og et symfoniorkester og en opera i ett prosjekt i samme hus og produsere kunst sammen. Og vi ville lykkes.

Gedigent teamarbeid

– Vi har lyktes! Kilden er blitt et kraftsentrum. Et kunstnerisk kraftsentrum og et kompetanse-kraftsentrum. Vi har levert produksjoner på nasjonalt og internasjonalt nivå. Og Kilden Teater- og Konserthus er blitt et hus for hele Agder.

– Hva har vært mest utfordrende underveis?

Å skape strukturer for samhandling. Det er et komplekst hus med mye teknologi og kompetanse som vi ikke hadde på den tiden. Vi ansatte 50 mennesker på et halvt år. Mange skulle samarbeide. Vi skulle lære huset å kjenne.

– Skape en organisasjon med en kultur hvor folk er sjenerøse med hverandre når det koker som mest. Dette hadde ikke gått hvis ikke huset hadde vært befolket av så dyktige mennesker. Som gjør alt for å levere til fellesskapets beste. Dette er et gedigent teamarbeid, sier Ingrid Forthun.

Nå skriver hun på en oppsummering til Kulturdepartementet: Fire år med Kilden. For Kildens virksomhet følges med interesse fra mange hold.

De viktigste årene

Bentein Baardson og Ingrid Forthun

Bentein Baardson og Ingrid Forthun.

Foto: Line Oftedal Pedersen / NRK
Les Miserables på Sandnes kulturhus

Scene fra Les Misérables. I de store oppsetningene samarbeider Agder Teater, Opera Sør og Kristiansand Symfoniorkester.

Foto: Stig-Håvard Dirdal
Ingrid Forthun og Gunnar Grimstad

– Vi vil savne Ingrid, sier leder for kulturhusdriften i Kilden, Gunnar Grimstad.

Foto: Line Oftedal Pedersen / NRK

I en sofa i administrasjonen i fjerde etasje får direktør i Kilden Bentein Baardson se de første sidene av rapporten.

– Du har vært med i den perioden som trolig har vært den viktigste i Agder Teaters historie, sier Baardsen.

– Du forberedte innflyttingen i Kilden, og så kom den store fusjonen. Programmet la vi i fellesskap – året før vi flyttet inn i Kilden. Og alt vi drømte om da, har du klart å gjennomføre.

– Ja, faktisk!

– Det er ikke verst!

– Det er tilfredsstillende. Men man gjøre det jo ikke alene, sier Forthun.

Baardson legger til at arbeidet i Kilden har vært en drøm.

– Vi visste hva vi ville. Men det var jo ikke sikkert at det vi tenkte var rett. Men publikum har favnet alt vi har gjort av store og små forestillinger. Jeg synes spesielt det var flott at du valgte de store musikalene – musikkteateret – som en akse i den nye Kilden. Det favner et stort publikum. Men ved siden av det hadde du prosjektet som gikk på ny dramatikk, sier Baardson og legger til:

– Det er det jeg er mest imponert over med deg: spekteret fra det store, kjente til det totalt ukjente. Begge de sidene har du i deg som teatermenneske. Og det har publikum tatt vel imot og støttet opp om.

To satsinger

– For meg var det viktig at vi skulle gjøre de store klassiske musikkteaterproduksjonene som skulle være beviset på at vi kan produsere kunst sammen, sier Forthun.

– Kilden Teater- og Konserthus er et teater, en opera og et symfoniorkester som bor under samme tak. Da må vi produsere musikkteater sammen. Store musikaler og monumentale operaforestillinger.

Men vi må også ha kontrasten. Når regionen byr på så mange forfattere og dramatikere av nasjonalt format, var det viktig for meg at ny norsk samtidsdramatikk ble et satsingsområde. Og det har det blitt. 12 urpremierer på seks år. Det er veldig mye! 10 av disse er nyskrevne verk av regionens egne forfatter- og dramatikerstemmer, sier Ingrid Forthun.

Veien videre

– Hva tenker du om veien videre for Kilden?

– Potensialet er like eventyrlig som Kilden er det – som nasjonalt pilotprosjekt, sier Forthun.

– Ikke bare i Norge, men også i Europa er man nysgjerrig på det vi driver med. For dette er en ny måte å samhandle på i kunstnorge og også i Europa.

Men nå forlater altså Ingrid Forthun Kilden. Om ett år til slutter også direktøren, Bentein Baardson.

– Blir det et generasjonsskifte i Kilden?

– Det blir ikke noe generasjonsskifte, sier Baardson.

– Du må ha veldig erfarne mennesker til å lede en institusjon som dette. Men det blir andre ideer og nye krefter. Andre valg i forhold til repertoar. Og det er jo det som er bra. Det er jo derfor vi begge mener at ledelse innenfor kulturbedrifter skal være på åremål. Det er ikke en livstidsjobb.

– Man blir jo fort oppbrent og brukt. Man bruker hele seg selv og mer enn det, og plutselig er det behov for nye krefter og et annet syn på tilværelsen, kanskje. Det er jo det som er gøy. At det hele tiden kan bli nye regimer, nye uttrykksformer, nytt innhold, sier Baardson.

På vei ut av foajeen treffer Ingrid Forthun leder av kulturhusdriften, Gunnar Grimstad.

– Hun har vært en inspirator for hele huset, sier Grimstad.

– Hva vil du savne mest?

– Entusiasmen og alt hun setter i gang og får gjennomført. Hun sprer også en glede blant alle oss som jobber oppe i kontorfellesskapet.

– Forstår du at det snart er slutt her?

– Nei, tempoet er så høyt. Det er så mye som skal stemples ut, blant annet evalueringen av de siste fire årene. Men jeg kommer til å savne Kilden! Jeg er glad i folk. Man savner noe som har betydd noe. Da sørger man jo litt. Det er naturlig.

Dette har vært et eventyr i livet mitt. Jeg kommer til å snakke om det på gamlehjemmet til alle som vil høre. Det er ikke så ofte i livet man får en mulighet til å være med på gründerprosjekter som er så fantastiske.
Jeg har elsket å arbeide her. For en gave i livet, sier Ingrid Forthun.

– Hva skal du gjøre nå?

– Dra til Cuba og danse salsa! Rett og slett kople helt ut en stund!

Teatersjef Ingrid Forthun

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 15 1,62 kr
Dyrest kl. 08 2,15 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %