Da kameratrenden begynte var Torstein Salvesen svært skeptisk.
– Jeg tenkte at det var enda en dippedutt som ville ta oppmerksomheten fra sjåføren på lik linje med telefon, radio og navigasjon, sier lederen av Nullvisjonen i Lister-regionen i Vest-Agder.
Organisasjon jobber for økt trafikksikkerhet, med mål om at ingen skal dø eller bli livsvarig skadet i trafikken.
NRK.no har de siste dagene lagt ut to videoer, som dokumenterer to stygge hendelser i trafikken.
- Les mer:
- Les mer:
Viktig dokumentasjon
De to opptakene er gjort med videokamera på dashbordet i semitraileren til Bjørn Røst Kjørmo.
Slike eksempler har ført til at den lokale lederen av Nullvisjonen nå er positiv til filming i trafikken.
– Det virker som om folk er oppriktig interessert i å dokumentere galskap i trafikken, som farlige forbikjøringen og full fart, sier Salvesen.
Han viser til flere tilfeller der politiet har kunnet følge opp sakene fordi registreringsnummeret er filmet.
Salvesen har sans for at det er mulig å dokumentere slike farlige situasjoner.
Han undres over hva enkelte får seg til å gjøre i trafikken:
– En blir litt skremt over at folk er så villige til å ta risiko for både seg selv og andre. Dette er biler vi kan få i fronten.
- Les også:
- Les også:
– Må brukes med måte
Et såkalt «Dashcam» er festet til dashbordet i et kjøretøy. De vanligste utgavene koster noen tusen kroner. Kameraene kan starte å filme idet tenningen i bilen slås på.
Filming av trafikken er fullt lovlig, sier Datatilsynet.
– Det er også lov å gi opptaket videre i forhold til ytringsfrihet. Det skal de som tar de groveste forbikjøringene være klar over, sier informasjonsdirektør Ove Skåra.
Datatilsynet forstår den gode hensikten med å bevise uvettig kjøring, men ber folk behandle opptakene på en ordentlig måte.
– Filmer man en stygg forbikjøring, vil jeg oppfordre folk til å gi det til politiet.
– Hva med publisering på nett?
– Det er selvfølgelig en risiko. De som har vært uheldige og gjort en feilvurdering ved forbikjøring, bør slippe å bli hengt ut og spredd på nettet, sier Skåra i Datatilsynet og maner til forsiktighet:
– Så man ikke publiserer enhver forbikjøring eller feilparkering. Vi har vel alle vurdert feil i trafikken.
Strengere for yrkessjåfører
Privatbilister har lov å bruke «Dashcam». Når det gjelder yrkessjåfører har arbeidsgiver et ansvar for å avklare med de ansatte før bruk, fordi kameraene også kan brukes til å kartlegge sjåførens kjøring.
– Man kan tenke seg at arbeidsgiver kan sitte og spole etter at lastebilen er parkert for kvelden. Dermed kan de se om den ansatte har kjørt på en måte de ikke liker, eller på steder arbeidsgiver ikke synes noe om, sier Skåra.
Administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileierforbund, har tidligere uttalt at slike kameraer om få år kan være montert i alle lastebiler.