Hopp til innhold

Satt i helikopteret like før det styrtet

Bare timer etter at Jon Vehus landet med Super Puma-helikopteret styrtet det med 13 personer om bord. Han er kritisk til helikoptertypen, men vil fortsette å reise ut til Nordsjøen.

Jon Vehus fra Dølemo jobber i Nordsjøen, og satt i helikopteret timer før det styrtet

TOK NEST SISTE TUR: Etter at vi landet på Flesland, reiste helikopteret ut til Gullfaks B for å hente flere folk. De kom dessverre aldri tilbake, forteller Jon Vehus.

Foto: Privat

Klokka ni fredag morgen landet Jon Vehus fra Dølemo trygt på Flesland etter en jobb på Gullfaks C.

Da helikopteret fløy tilbake fra neste tur etter å ha hentet ansatte fra Gullfaks B, gikk det fryktelig galt.

– Jeg ble oppringt av sjefen min. Han var veldig nervøs i stemmen, og lurte på om alt var i orden, forteller Vehus, som jobber for National Oilwell Varco.

Vehus hadde hørt om en ulykke, men ikke fått med seg at det var et helikopter fra Nordsjøen. Etter å ha undersøkt nærmere i løpet av dagen, gikk det opp for ham at det var det samme helikopteret han hadde kommet hjem med.

– Det reiste ut igjen på Gullfaks B for å hente flere folk. De kom dessverre aldri tilbake, sukker Vehus, som først ble intervjuet om hendelsen i Agderposten.

Les også: Informert over høyttaleranlegget på Gullfaks B

Kom aldri tilbake

Det gikk bare knappe tre timer fra han forlot helikopteret til det faktisk styrtet.

At det skjedde akkurat da, bare timer etter at jeg hadde sittet i flyet, ja det er spesielt, sier Vehus.

– Har du tenkt at du hadde englevakt?

– Jeg har i hvert fall vært veldig heldig ... eller veldig nærme noe veldig tragisk, svarer Vehus.

Samleside: Alt om helikopterulykken

Liker ikke helikoptertypen

Han sier det var fine flyforhold og at alt var normalt på helikopterets nest siste tur til Flesland. Men helikoptertypen er ikke populær blant de ansatte.

– De virker litt gamle. Det er mye dårligere plass, og mer støy enn i de nyere Sikorsky-helikoptrene. Jeg liker bedre å fly med dem, først og fremst fordi det er bedre plass. Men det er jo et helikopter med en ulykkeshistorikk også, bemerker Vehus.

Helikopterulykken har ikke gjort ham redd for å dra ut på Nordsjøen igjen.

– Nei, jeg er ikke redd for å fly med helikopter. Jeg skal ut om en måned igjen. Jeg vil kanskje tenke ekstra da, men generelt er jeg ikke redd.

– Vil du fly med samme helikoptertype igjen?

– Nei. Vi trenger en veldig god forklaring på hva som har skjedd før vi kan sette oss inn i et slikt helikopter igjen. Samtidig stoler jeg på dem som har ansvaret for helikoptrene, og at de gjør en god jobb, sier Vehus.

Laster innhold, vennligst vent..

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
NRK Forklarer: Baneheia-saken 01:05
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,05 kr
Dyrest kl. 21 1,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,2 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %