Politiet i Agder fikk inn 34.498 telefoner på nødnummeret 112 i løpet av fjoråret, viser tall NRK har fått tilgang på fra politiet.
Spør hva klokka er
Sammenligner man dette med antallet responstidsutrykninger, altså saker der politiet rykker ut på alvorlige hendelser, utgjør disse bare fire prosent av alle anropene, totalt 1277 utrykninger.
– Det viser at de aller fleste telefonene ikke handler om nød og alvorlige situasjoner, men om helt andre ting, sier statssjef i politiet i Agder, Bård Austad.
Han legger til at en hel del av disse telefonene handler om lommeringing, der folk kommer borti tastaturet og slår 112. Men det er også mange som helt bevisst ringer nødtelefonen, på helt feil grunnlag, mener han.
– Jeg har personlig opplevd at folk ringer og spør hva klokka er, om vi kan bestille drosje eller hjelpe de å komme inn på et utested, sier Austad.
Det er en klar tendens til at folk ringer 112 når de er beruset eller ikke har mer ringetid til å ringe politiets ordinære nummer 02800.
Ringte om død katt
Tirsdag denne uka kom frustrasjonen fra ansatte ved politiets operasjonssentral ut via en twittermelding.
– Du kan ikke ringe nødtelefonen 112 hvis du finner en død katt! Selv politiet kan ikke redde den, skrev operasjonsleder, Per Kristian Klausen etter en konkret telefon på 112.
Til NRK bekrefter Klausen at det bare er et fåtall av meldingene inn til nødnummeret som gjelder alvorlige hendelser og reel nød.
Tar store ressurser
Stabssjef Bård Austad understreker at politiet ikke slår ned på folk som ringer nødnummeret om alvorlige hendelser, selv om de ikke akkurat er akutte.
– Vi er ganske fleksible og hjelper selvsagt alle som har reelle saker, men telefoner om fillesaker, vil vi gjerne til livs, sier Austad.
Han forteller at det enorme antallet henvendelser tar store ressurser ved operasjonssentralen, og at det i gitte tilfeller kan gå utover reelle nødanrop.