Å få ladet mobiltelefonen på festival kan være vanskelig, og ikke minst svært viktig for unge festivaldeltakere.
Det handler om å være på nett, være tilgjengelig, ta bilder og holde kontakten rundt på festivalområdet. Et liv uten mobil er trolig utenkelig for ungdommer flest.
– Dette ville jeg gjøre noe med, sier gründer og oppfinner Baard Johannessen.
Under Hovefestivalen i Arendal denne uken testet han ut sitt nye produkt. Ett batteri som kan lade alle typer mobiltelefoner og nettbrett.
20.000 batterier
I mobilladeboden på festivalområdet står store ladestasjoner til de i alt 20.000 batteriene. Festivaldeltakerne kan komme og hente ut batterier ved behov og ta de med seg for å lade mobilen.
Festivaldeltakerne må betale et depositum på 159 kroner for batteriet. I tillegg betaler de 40 kroner per lading. De kan velge om de vil beholde batteriet etter at festivalen er over.
Tilsvarende batterier er allerede på markedet, men Johannessen mener at de ikke er gode nok.
– Min erfaring er at kvaliteten er ganske dårlig. Jeg har jobbet med å få god kvalitet. Man skal kunne lade mobilen minst 500 ganger med dette batteriet.
Fort tom for strøm
Mens festivaldeltakerne tidligere år har stått i kø for å få ladet mobilene, kan de nå raskt hente ut et batteri og ta det med seg.
Johannessen tror at det er et marked for produktet.
– Jeg tror at mange ønsker å ha mobilstrøm med seg når de er på steder der det ikke er strømkontakt. Selv har jeg behov for å lade mobilen min to til tre ganger om dagen.
Johannessen sier at interessen for produktet «Music Angel Social Power» har vært enorm. Hittil er det solgt over 5 000 batterier. 30 klager har kommet inn.
– De som har klaget, er festivaldeltagere som har brukt en kabel til iPhone 5. Kabelen har kortsluttet batteriet, sier han.
Han synes det er et paradoks at det i det hele tatt skal være nødvendig å lage egne batterier for de aller nyeste mobiltelefonene.
Han sier det er en interessekonflikt mellom de som produserer batteriene og de som utvikler produktene:
– Man vil gjerne ha skjermer som gir mye informasjon, og alt krever mer strøm. Det å produsere batterier som kan levere mer strøm er en utfordring.
Resultatet blir avgjørende
Resultatet fra Hovefestivalen blir avgjørende for videre salg av batteriet.
– Hvis mer enn fem prosent av brukerne klager, vil jeg ikke lansere batteriet. Hvis klagene er på under én prosent, er det mer interessant. Jeg har et varemerke å ta vare på. Jeg vil ikke skade det ved å selge et dårlig produkt.
Johannessen har hatt stor suksess med den lille mobilhøyttaleren «Music Angel Friendz» som ble lansert i 2011. Salget nærmer seg en og en halv million. Det er solgt 850 000 bare i Norge.
- LES OGSÅ: Stor suksess med liten høyttaler
Nå håper han at nysatsingen også blir en suksess. Målet er å selge like mange batterier som mobilhøyttalere. Fortjenesten er imidlertid ikke det viktigste for gründeren.
– Det å kunne hjelpe andre er viktigere enn å tjene penger, sier han.
Går alt etter planen, er batteriene å få i butikkene allerede til høsten.
Denne uken presenterte Johannessen produktet for bransjefolk han inviterte med til Hove på Tromøy, der han selv kommer fra.
Tilbakemeldingene på produktet er gode fra de store elektronikkjedene, som ventelig vil ta batteriet inn for salg.