I et annonsebilag reklamerer Amfi på en av sidene for tre viner, som den lokale vineksperten Sebastian Bredal anbefaler.
Fagansvarlig for bevilling i Kristiansand kommune, Kim Henrik Gronert, fikk tips om annonsen og reagerte da han så den.
Han har nå bedt Helsedirektoratet om å ta stilling til om bilaget er ulovlig alkoholreklame.
– Teksten man finner i annonsebilaget ser ut til å ligne på den man kan finne i produktkatalogen til Vinmonopolet. Det er ikke gitt noen personlige vurderinger ut over at han synes dette er gode viner, så jeg kan ikke se at dette er redaksjonell omtale.
– Etter den informasjonen jeg har, er også vinene importert av selskaper som vinspesialisten selv eier, eller av selskaper han samarbeider med, og også dét tenker jeg at Helsedirektoratet må ta stilling til, sier Gronert.
Ser at det blir feil
Senterleder Boye Ording beklager hvordan annonsen ble seende ut. Han sier planen var å lage en side om julemat med vintips til maten, men at siden på grunn av plassmangel ble gjort om på.
– Da ble det mye vin og lite mat, det beklager vi på det sterkeste. Vi skal ikke gjøre dette i farmtida, sier Ording.
Han mener likevel å være innenfor loven, og at annonsen må regnes som omtale og ikke som direkte reklame.
– Det er to poeng her. Det ene at vi ville skrive om Sebastian Bredal som bor like ved senteret og som er en av få i Norge som har tittelen Master of Wine. Det andre er at vi ville ha en reportasje om mat og vin i julemagasinet, noe som mange ønsker å lese om.
Synes det ble fint
Vinspesialisten i bilaget, Sebastian Bredal, mener dette er på rett side av regelverket, og opplyser at han fikk en redaksjonell henvendelse fra senteravisen. Han sier seg fornøyd med resultatet.
– Jeg synes det er veldig viktig at det ikke fremstår som reklame for alkohol. Som vinoperatør er vi opptatt av å følge reglene, sier Bredal.
Har fått saken til vurdering
Helsedirektoratet ønsker ikke å kommentere enkeltsaker i media, men på generelt grunnlag skriver fungerende avdelingsdirektør Erlend Bø at kundemagasiner og kjøpesenteraviser vanligvis ikke anses å ha redaksjonell frihet siden formålet bak publikasjonen er å fremme salg.
«Artikler med konkret informasjon om og bilder av alkoholholdige produkter, produsenter med videre vil derfor rammes av reklameforbudet», skriver Bø.