First Houses erkerival Geelmuyden Kiese leier i år en hel restaurant i flere dager til ulike arrangementer.
– I 10–15 år har vi vært tungt til stede på Almedalsveckan, som er gudfaren til Arendalsuka. Vi har vært tungt til stede på Bornholm-uken, som er det danske tilsvaret. Og nå velger vi å være tungt til stede på Arendalsuka fordi det er en viktig møteplass, sier seniorpartner Hans Geelmuyden.
Ifølge ham har årets opptrapping av tilstedeværelsen ingen sammenheng med at Arendalsukas koblinger til First House er brutt.
– Det har ingenting å si for oss, men det har mye å si for Arendalsukas seriøsitet, sier Geelmuyden.
– Viktig møteplass
Byrået Gambit Hill+Knowlton var heller ikke til stede i fjor, men står i år bak to arrangement.
– Vi hadde nok gjort dette uavhengig av hvordan First House er involvert. Vi har sett utviklingen av Arendalsuka over noen år og hvordan den har blitt en viktig møteplass, sier leder av avdelingen for samfunnskontakt Jan Ottesen.
Kampanje.com omtalte først PR-byråenes økte tilstedeværelse. Ifølge nettstedet sender både Burston-Marstellers og First House seks medarbeidere hver til Arendalsuka. First House står også bak ett arrangement.
First House: – Gledelig utvikling
First House-gründer Per Høiby var en av initiativtakerne til Arendalsuka og hans kollega Leif Monsen satt inntil i fjor i programkomiteen.
Monsen fremhevet at han satt i komiteen som privatperson, men trakk seg likevel fra komiteen etter strid om rollen.
- Les også:
- Les også:
Konkurrentenes økte tilstedeværelse uttrykker Leif Monsen bare glede over.
– Det ser vi bare på som positivt. Ønsket var å få til mangfold, slik det nå skapes rundt Arendalsuka. Det er helt i tråd med intensjonene, sier Monsen til NRK.
Så det er ikke med tungt hjerte at dere ser konkurrenter breie seg på et område dere var dominerende?
– Nei, tvert imot. Det gleder oss og vi har aldri vært redd for konkurranse, sier Monsen.