Stiftelsen Kristiansand Kanonmuseum har fått en million kroner i støtte fra Stiftelsen for store kulturanlegg i Kristiansand - på folkemunne kalt Lille Cultiva.
Pengene skal brukes på å bygge opp igjen en litt over to kilometer lang jernbane fra krigens dager. Den ble bygget for å frakte ammunisjon, men nå skal den brukes til å frakte turister.
- Les også:
– Dette er en gledens dag, sier leder av Stiftelsen Kristiansand kanonmuseum, Hege Boman Grundekjøn til NRK.no.
Hun mener dette vil gi et løft for hele anlegget.
Kan trekke flere turister
– Dette har det vært snakket om i mange år, og denne bevilgningen fra Cultiva er utløsende for vår videre satsing, sier Boman Grundekjøn.
Så langt har det vært vanskelig å få cruiseturister ut til verdens nest største kanon.
– Agentene har vært tilbakeholdne med å sende turister dit. Det er vanskelig å komme opp i terrenget og det er for dårlige toalettforhold, vedgår Boman Grundekjøn.
Det jobbes med planer om å bygge et servicesenter, som kan gi anlegget et etterlengtet løft:
– Med pengene til togbanen kan det bli fortgang i planene. Det drar med seg mye. Vi håper kanonmuseet blir en attraksjon på samme måte som Setesdalsbanen.
Neste steg i den retning tas 6. mars. Da har stortingspolitikerne fra Sørlandet invitert stiftelsen til et møte i Kristiansand, for å snakke om behovet for vedlikehold og deres ønsker for museet.
- Les også:
- Les også:
Må bygge nye vogner
Hun understreker at det gjenstår en del praktiske ting med togsettet, fordi det må bygges nye vogner.
– Vest-Agder museet synes ikke vi skal bruke de gamle originale vognene, fordi det er museumsgjenstander. Derfor må det lages nye vogner. I tillegg har vi sett oss ut et tysk lokomotiv fra 1971.
Det er foreløpig usikkert hvor mye dette vil koste, siden innkjøpet må skje på anbud etter reglene om offentlig innkjøp.
– Men vi regner med å ha fått nok penger til dette, sier styrelederen.
Stiftelsen mottok i 2013 og 2014 også støtte til jernbaneprosjektet på til sammen 850.000 kroner. Giverne var Uni-stiftelsen, Sparebanke Sør, Plussbank, Spareskillingsbanken og Eckbos legat. Ved nyttår innvilget Kristiansand kommune inntil 1.175.000 kroner til prosjektet.
Nett-TV:
Museet prøvekjørte det gamle togsettet for NRK tidligere i vinter.