Hopp til innhold

Overvåker bussjåførenes kjørestil

Alle bussene til Nettbuss har fått et overvåkingssystem, som registrerer alt bussjåførene foretar seg i trafikken. Sjåførene skal lære å kjøre mer økonomisk, og ikke minst, gi passasjerene en mer behagelig busstur.

Alle bussene til Nettbuss har fått et overvåkingssystem, som registrerer alt bussjåførene foretar seg i trafikken. Sjåførene skal lære å gi passasjerene mer behagelig busstur.

Overvåker kjørestilen

Rett ved siden av rattet står instrumentet som lyser rødt når sjåføren blant annet tråkker for hardt på bremse- eller gasspedalen.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK
Per Finn Bjørnhom

Per Finn Bjørhom er sjåfør og hovedtillitsvalgt i Nettbuss Sør.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK
Torgeir Rypestøl

Torgeir Rypestøl sier overvåkingen brukes for å få enda bedre sjåfører.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK
Graf som viser hvordan sjåføren kjører

Her viser grafen at vår bussjåfør har fått redusert antall hendelser.

Foto: Per-Låre Sandbakk / NRK

Folk betaler for å komme fram dit de skal, og det er sjåførens ansvar å sørge for at bussturen blir en god opplevelse.

For å sikre at det skjer, har Nettbuss startet overvåking av sjåførenes kjørestil.

Gir busselskapet full oversikt

Som de første i landet har alle sjåførene til Nettbuss fått et hjelpemiddel som sier ifra hvis han eller hun ikke kjører som de bør.

– Vi har et slags lysorgel som viser hvis vi gjør noen feil. Vi prøver å gjøre det behageligst mulig – det er det triveligste for alle sammen, sier bussjåfør Per Finn Bjørnhom.

Alle feilene registreres på driftssentralen til Nettbuss Sør. Her har de ikke bare full oversikt over hvor alle bussene er. De kan også registrere hva hver enkelt sjåfør til enhver tid gjør.

Disse opplysningene brukes for at sjåførenes kjørekunnskaper skal bli bedre, sier Torgeir Rypestøl, instruktør ved Nettbuss Sør

– Vi ser hvordan kjørestilen har vært og kan bli etter at vi tipset dem om hvordan de bør kjøre, sier Rypestøl.

Reagerer ikke på å bli overvåket

Opplysningene om hver enkelt bussjåfør er strengt hemmelige opplysninger, som bare instruktøren får lov til å se. Vår sjåfør, Per Finn Bjørhom, sa ja til at opplysningene om hans kjøring, offentliggjøres.

– Vi kan se at hans grafen som viser antall hendelser er nedadgående Hendelser kan være svinger, bremsing, krenging i rundkjøring osv., sier Rypestøl.

Å bli overvåket slik av arbeidsgiveren mener Bjørhom ikke er noe problem.

– Vi er overvåket, men det brukes ikke mot oss, sier han.

Fikk flere aha opplevelse

Sjåfør Bjørhom sier han har fått en del aha-opplevelser underveis.

– Jeg ser får utslag at jeg kan være for kjapp til å akselerere og svinge ut fra holdeplasser og i rundkjøringer. Jeg kjører nok ikke seinere enn før, men er mer bevisst på hva det er som er ubehagelig for passasjerene bak i bussen.

– Betyr det at du er blitt en «mykere» sjåfør?

– Det håper jeg for ellers er det de har investert i dette systemet helt bortkastet, sier Bjørnhom.

– Ikke alltid komfortabelt på bussen

Ali Almusavi

Passasjer Ali Almusavi har ikke bare hatt behagelige bussreiser.

Foto: Per-Kåre Sandbakk / NRK

Noen passasjerer synes enkelte sjåfører kan trenge en oppstrammer.

– Noen ganger synes jeg de kjører altfor fort og stopper for brått. Av og til er det mange passasjerer som ikke får sitteplass, men må stå og da kan det være skummelt, sier Ali Almusavi

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 04 1,61 kr
Dyrest kl. 07 3,12 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,7 kr 25 min.
  • Dusje 6,7 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %