Hopp til innhold

Ønsker strengere dekk-krav

Norske myndigheter bør innføre krav om vinterdekk og bedre teknisk standard på utenlandske vogntog som skal kjøre på norske vinterveger. Det mener Statens vegvesen i Agder som er lei av utenlandske vogntog med dårlige dekk som skaper trafikk-kaos når det er snø.

Norske myndigheter bør innføre krav om vinterdekk og bedre teknisk standard på utenlandske vogntog, mener Statens vegvesen i Agder. Dette kan hindre trafikkaos med vogntog på E39 under snøvær.

Terje Bekker

Terje Bekker i Statens vegvesen vil ha strengere krav til utenlandske vogntog.

Foto: Benedicte Goa Ludvigsen / NRK
Snøkaos med vogntog

Utenlandske vogntog med dårlige dekk skaper ofte problemer på sørlandske vinterveger.

Foto: NRK
Andrew fra Litauen

Vogntogsjåfør Andrew fra Litauen sier han vil følge reglene selv om de skulle bli strengere i fremtiden.

Foto: Benedicte Goa Ludvigsen / NRK

Krav om vinterdekk på utenlandske vogntog kan hindre trafikkaos på E39 under snøvær.

Det mener områdeleder i Statens vegvesen, Terje Bekker, som viser oss drømmevogntoget med solide vinterdekk og tre akslinger foran.

Problemet er bare at dette er et norsk vogntog. De fleste utenlandske vogntog har ikke en slik standard.

– Dette er et vogntog med tre akslinger og gode dekk, og dette fungerer normalt meget greit på vinterføre, sier Bekker, som mener norske veimyndigheter nå må gjøre mer for å stanse utenlandske vogntog med dårlige dekk og dårlig teknisk standard.

Vegdirektoratet opplyser at de nå vurderer muligheten for vinterdekkpåbud på vogntog, men at EU-regler gjør det vanskelig å kreve tre akslinger for utenlandske kjøretøy.

Lammer trafikken ved snøvær

Det skjer nesten hver gang det snør noen få centimeter på E39.

Senest i helgen kom utenlandske vogntog på sommerdekk og lammet trafikken på hovedfartsåren mellom Kristiansand og Stavanger.

– Det er kaotisk når dette skjer gang på gang, og så fort det antydes snø så må vi være på alerten. Vi har jo også andre oppgaver å gjøre enn å stanse disse vogntogene, sier han.

Tøffere krav

Nå krever Terje Bekker at vegmyndighetene innfører tøffere krav til kjøretøy som skal slippe ut på norske veier om vinteren.

– Vi ønsker at det hadde vært krav til vinterdekk på samtlige hjul og at de toakslede kjøretøyene kanskje ikke skulle hatt lov å kjøre her på vinterstid. Dette ville ha bedret fremkommeligheten og trafikksikkerheten betydelig, sier han.

Og han får støtte fra norske vogntogsjåfører som er lei av endeløse køer og kaos når det kommer snø.

– Det er nødt til å bli en endring på dette. Hver gang det kommer snø, så er det kun utlendinger som står fast.

Det sier sjåfør Torbjørn Næset til NRK.

Vil følge reglene

På ferjekaia i Kristiansand står vogntogene på rekke og rad med sommerdekk og kun to akslinger.

De har ankommet Kristiansand med danskebåten fra Hirtshals og skal ut på vintervegene, flere bare med slitte sommerdekk.

Sjåfør "Andrew" fra Litauen forstår at norske veimyndigheter ønsker å stille tøffere krav til utenlandske vogntogsjåfører om dekk tilpasset norske vinterforhold.

– Uansett hvilke regler som blir innført, så vil vi følge norsk lov. Sier de at vi må ha vinterdekk, så vil vi ha vinterdekk. Vi kommer hit med varer og vil følge reglene, sier han.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,6 kr
Dyrest kl. 18 1,95 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,4 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,6 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %