Fylkesrådmann Tine Sundtoft mener fylkeskommunen har et spesielt ansvar for å få etablert en ladeinfrastruktur som skal fremme bruken av elbil i Agder-fylkene.
Hun ønsker derfor at de to fylkeskommunene bidrar med økonomisk støtte til etablering av hurtigladere ute i kommunene.
Fylkespolitikerne i hovedutvalg for samferdsel, areal og miljø behandler forslaget neste uke, før fylkesutvalget sluttbehandler saken i juni.
Like regler for alle kommuner
Spørsmålet om offentlig bruk av penger til hurtiglading av elbiler er et tilbakevendende tema i lokalpolitikken og Vest-Agder fylkeskommune har satt av 500.000 kroner til denne type støtte for 2016.
Fylkesrådmannen anbefaler like kriterier for støtte til alle kommunene i fylket.
Klimagassutslippene fra vegtrafikken står for en økende andel av norske utslipp, og som NRK nylig har fortalt så vil ikke Kristiansand kommune klare å nå sin vedtatte målsetting om å redusere klimagassutslippene innen 2020.
Ønsker mer elektrifisering
«Elektrifisering av bilparken er et effektivt grep for å begrense klimautslipp fra vegtrafikken», heter det i den fylkeskommunale strategien for ladestasjoner i Agder-kommunene.
Også når det gjelder trafikkstøy vil økende bruk av elbil og tilrettelegging av ladestasjoner ha en positiv effekt, ifølge fylkesrådmannen.
«400.000 mennesker er plaget av veitrafikkstøy i Norge. Mye av denne støyen er knyttet til dekk og veibanestøy ved høye hastigheter. Elbiler kan redusere noe av støyen», står det i rapporten som danner grunnlag for fylkeskommunens ladestrategi.
Viktig med infrastruktur
– Dette handler om å bygge ut fremtidens infrastruktur og gjøre det miljøvennlige alternativet enklere å bruke.
Det sier Mathias Bernander (H).
– Er dette riktig bruk av fylkeskommunale penger?
– Ja, fordi det handler om å stimulere et marked for fremtiden. Når det er sagt så nærmer vi oss et velfungerende marked, og det offentlige skal ikke subsidiere denne typen teknologi for alltid.
Ønsker gulrot og ikke pisk
Hovedutvalgsleder Gisle Meininger Saudland (Frp) mener det er viktig med mange ladestasjoner så ikke elbil-sjåførene må millimeterplanlegge turen sin.
– For vanlige bilister er dette også positivt. Jo flere vi får til å kjøre miljøvennlig jo dårligere blir også argumentet om å innføre bompenger og rushtidsavgift for å få folk til å kjøre miljøvennlig. Det er bedre å nå miljømålene med gulrot enn pisk, sier Saudland.
– Når kan ladestasjoner stå tett i tett langs alle veier i Agder?
– Det avhenger litt av kommunene og hvor villige de er til å inngå i dette spleiselaget, sier han.
Også fylkespolitiker Even Tronstad Sagebakken (Ap) er positiv.
– Vi har gått til valg på at vi vil ha en plan for utviklingen av ladestasjoner. Vi ønsker også ladestasjoner ved alle fylkeskommunale bygg, sier han.