Det nye statlige veiselskapet fikk lokaliseringstilbud fra rundt 30 ulike steder i landet, og de aller fleste tilfredsstilte hovedkriteriene som var satt.
Det sier styreleder i selskapet Rolf Roverud.
Også flere av kommunene i Kristiansands-regionen kastet seg inn i kampen om å få det nye statlige veiselskapet.
Veiselskapet er etablert for å fremskynde veiutbyggingen i Norge og vil få ansvaret for utbyggingen av blant annet ny E18 mellom Arendal og Tvedestrand, ny E39 fra Kristiansand til Stavanger og ny E6 fra Hedmark til Nord-Trøndelag.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Avgjøres om kort tid
Styreleder Rolf Roverud i "Nye Veier" sier til NRK at avgjørelsen om konkret beliggenhet sentrumsnært i Kristiansand vil bli tatt i løpet av kort tid og at det står mellom fire ulike beliggenheter.
– Vi tror at vi skal nå målsettingen om å få både moderne, fleksible og kostnadseffektive lokaler. De fire lokalene valget står mellom ligger innenfor Kristiansand kommune og ganske nær sentrum av byen, sier Roverud.
Det skal være om lag 80 ansatte i det nye selskapet og et av kravene til lokalisering har vært at minst 25 prosent av de ansatte skal kunne sykle eller gå til jobben.
– Vi kjører nå en slags konkurranse mellom de mest interessante stedene, også vil det gå en måneds tid før vi har foretatt det endelige valget, sier han.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Trenger mange medarbeidere
Det nye veiselskapet skal de nærmeste månedene søke etter mange nye medarbeidere.
Styrelederen tror ikke det blir vanskelig å finne kvalifisert arbeidskraft.
Han tror nedbemanningen i oljesektoren vil lede mange kvalifiserte personer til det nye veiselskapet.
– De første stillingene vi vil lyse ut er sentrale lederstillinger, og noen av disse er jo relevante i forhold til en olje- og gassbakgrunn. Andre stillinger er mer relatert til bygg- og anlegg. Vi merker at den nedgangen som har vært innen oljeindustrien både i Kristiansands-området og ellers i landet, gjør at vi får flere henvendelser enn vi ellers ville ha fått, sier Roverud.